Rovio har sin plats i LA-solen
Allt fler teknologiföretag öppnar kontor i Los Angeles, Silicon Valley kompletteras av Silicon Beach. Sedan år 2011 finns också Rovio i LA. Angry Birds-filmen är en bidragande orsak och så handlar det såklart om att LA är ett av världens bästa underhållningscentrum.
För Rovio handlar det mindre om själva spelutvecklandet och mer om licensiering av spelkaraktärerna och annonsförsäljning. I dag är Rovio ett av de tio största bolagen som säljer licens för sina karaktärer.
Om man rensade ut alla stora färggranna mjukisfåglar och ersatte Arabiamuggarna med Angry Birdsmotiv mot helt vanliga Muminmuggar skulle Rovios kontor i Santa Monica se ut som ett alldeles vanligt kontor i Finland, med skrivbord, kaffemaskin och mötesrum med frostade fönster. Angry Birds har funnits i ungefär fem år. Nu för tiden är spelet populärast bland folk i medelåldern, kvinnor och män spelar ungefär lika mycket. Spelen har under dessa år utökats med alla tänkbara fysiska produkter och snart också med en långfilm.
– Rovio öppnade ett kontor i Los Angeles redan år 2011, i den här branschen är det evigheter sedan, säger Mikko Setälä, USA-VD för Rovio.
Nu gäller innehåll
Det är inte längre bara folk som vill söka lyckan i musik- och filmindustrin som flyttar till Los Angeles, många teknologiföretag ser också fördelarna med att kombinera sitt kunnande med underhållningsbranschen och öppnar därför kontor i LA. Eller snarare Venice och Santa Monica – det som numera kallas Silicon Beach. Själv flyttade Setälä, tillsammans med sin familj, från Grankulla till Santa Monica för ett och ett halvt år sedan.
– Content is not king , it’s King Kong! Silicon Valley är fortfarande centrum för teknologi, men nu är det innehållet som räknas.. Det är därför som företag inom teknologibranschen flyttar till just Los Angeles. LA är världens största och mest kreativa centrum för innehåll, vare sig det handlar om TV, film, musik eller spel. Det räcker inte längre med att bara vara bra på teknik.
Setälä säger att han gillar teknologi för att den är svartvit. Det går inte att gräla om teknologi, antingen fungerar den eller så gör den det inte. Däremot kan det finnas olika sätt att mäta en viss sak.
– Som ingenjör säger jag att metersystemet är bättre än tum-systemet, men det är ingen vits att börja gräla om vilket system som är bättre. Det är en smaksak. Jag bråkar inte heller med min fru från Norrbotten ifall surströmming är gott eller inte, det är också en smaksak. Däremot handlar teknik bara om funktionalitet.
På Mikko Setäläs visitkort står det President. Han skrattar och säger att amerikaner älskar fina titlar och tillägger att det finns en hel del som skiljer arbetslivet i Finland från det i USA. Han berättar om arbetstagarens valfrihet att betala sociala avgifter, pension och försäkringar.
– Det är lite komiskt, som utlänning får man inte rösta, men nog betala skatt. Skatterna i Kalifornien är för övrigt inte alls lägre än de i Finland, säger Setälä och ler. Typiskt USA.
Om man överhuvudtaget kan säga: "Typiskt USA".
– Folk hemma i Europa har ofta väldigt svartvita åsikter om arbetslivet i USA. Det man förbiser är att USA är ett stort land. Här finns de flesta ytterligheter och det innebär att vad som helst man påstår, både stämmer och är helt fel. Det är annorlunda att uppleva USA från arbetslivet jämfört med att bara semestra här.
"Här flyttar man efter jobben"
Setälä säger att han gillar Los Angeles eftersom nästan alla som bor här kommer från andra ställen i landet och världen. Här flyttar man efter jobben.
– Det är inte ovanligt att man flyttar tvärs över kontinenten för ett bra jobb. Just nu produceras till exempel världens bästa animationer i Vancouver i Kanada och de som är bäst inom branschen flyttar dit.
När Setäläs dotter började skolan i Santa Monica var hon inte "utlänningen". I skolan pratas det åttio olika språk och barnen kommer från hela världen.
– Många som bor i det här området jobbar inom underhållningsbranschen. Vissa av föräldrarna på skolan är världskända, men i det här sammanhanget är de vanliga mammor och pappor. Man vänjer sig fort
Vardagen i Los Angeles tar mycket mer tid än den hemma i Finland. Setälä rycker på axlarna och konstaterar att det gäller att inte bli nervös i trafiken, som är minst sagt oberäknelig, och ta dagen som den kommer.
Att inte bli frustrerad är, enligt Setälä, en av nyckelorsakerna till att Angry Birds-spelet blivit så populärt.
– Spelet är uppbyggt så att man inte ska bli irriterad. Man kan försöka hur många gånger som helst. Idén är inte att stressa spelaren, det ska bara vara roligt. Många andra spel är fortfarande konstruerade så de skapar stress. Man ser ett timglas där tiden rinner ut. Vi vill bara göra underhållning.
Konsumenten vill ha omväxling
I Los Angeles har Rovios verksamhet två uppgifter: Att sälja licens till andra företag som vill använda sig av Angry Birds-kändisskap, alltså rättigheter att använda de arga fåglarna i fysiska produkter som leksaker, godis, schampo och ungefär 25 000 andra grejer, samt att sälja annonser till själva spelen.
– Rovio är tillsammans med bland annat Disney ett av världens tio största företag som säljer licens för sina karaktärer. Själva tillverkar vi ingenting, vi säljer bara rätten för andra att använda fåglarna.
Varje produktionsexemplar godkänns av Rovio innan det kommer ut på marknaden. Det här görs till största delen i Finland, men också i USA. Det är fortfarande ganska sällsynt att spelföretag jobbar med att licensiera sina karaktärer. Vanligare är att karaktärerna som förvandlas till produkter kommer från filmsidan, speciellt från animationer.
Religiöst och politiskt stryks
– Vi är ett företag som gör familjeunderhållning så allt som faller under rubriken religiöst eller politiskt är automatiskt uteslutet. Detsamma gäller naturligtvis vapen, alkohol och cigaretter. Och trots att marijuana är lagligt i några delstater skulle det givetvis inte komma på fråga. Setälä förklarar att samarbeten och licensiering måste vara bra business för Rovio. Det är ingen idé att förhandla med små företag eftersom själva processen i att granska att allt går rätt till kostar en del.
– Vi inspekterar alla produkter manuellt. Plastleksakerna tillverkas nästan alltid i Kina, vi är noga med att allt går etiskt rätt till.
Angry Birds finns på alla tänkbara produkter. Setälä är ändå inte det minsta orolig för att marknaden ska tröttna på fåglarna.
– I Finland tänker man oftast bara på den finska marknaden, men Rovio är så stort att fåglarna ligger i olika fas i till exempel Europa, Sydamerika och Kina. Ett spel eller en produkt som är jättepopulär i Finland, kanske växer sig stor i Kina först en säsong senare. Setälä säger att Rovio jobbar på att regelbundet lansera nya produkter. Idealet är en portfölj av gammalt och nytt där folk känner igen karaktärerna.
– Ibland lyckas vi, andra gånger blir det mindre bra. Då handlar det om att försöka med något annat. Som företag måste man våga prova på nya koncept och det som inte funkar får man helt enkelt ta bort. Konsumenterna vill ha omväxling.
Filmproduktionen, Rovio Animation Company, finns i Sherman Oaksi Los Angeles och i Vancouver, Kanada och premiären är tänkt våren 2016.
– I Vancouver jobbar det cirka 26 000 människor med animationsfilm, TV och dataspel. Kunnandet finns där nu för tiden. Ursprungligen flyttade animationsproduktionen från Kalifornien till Kanada på grund av skatteskäl, men nu för tiden handlar det enbart om att proffsen jobbar där. Det finns få ställen i världen där animationer av den kvalitet som håller på en biografskärm skapas. Kina gör till exempel också animation, men deras kvalitet är ännu inte på samma nivå som den i Vancouver.
Setälä berättar att orsaken till att Rovio inte producerar Angry Birds-filmen i Finland är att ledningen fort insåg att det inte finns tillräckligt med folk som har rätt sorts kunnande för en så stor produktion.
Internationellt respekterade producenter som John Cohen (Despicable me) och Catherine Winder (Escape from Planet Earth), är producenter för Angry Bird-filmen. Själva manuset skrivs och bearbetas inhouse tillsammans med Jon Vitti, som är manusförfattare till bland annat The Simpsons och King of the Hill.
– Vi kunde också ha sålt licensen för hela filmprojektet, men vi tyckte att det är viktigt att själva kontrollera historien. Angry Birds-berättelser är ju vår grej!
För tillfället jobbar det cirka 250 människor på Sony Pictures Imageworks med att skapa animationerna.
– Man kunde säga att Rovio är arkitekten och byggmästaren, medan Sony är byggfirman för projektet, förklarar Setälä.
Kulturskillnader
Klyschan om att det i USA finns mindre av jantelagen och mer företagsamhet stämmer, men det handlar inte enbart om kulturskillnader. Den finska lagstiftningen är inte nådig mot de som misslyckas som företagare.
– I Finland skyddar lagstiftning dem som lånar ut pengar, alltså banker och skattemyndigheter. Lagstiftningen är också sådan att du i värsta fall hamnar i ett läge du aldrig kan ta dig ur. Du kan vara tvungen att betala av en konkurs resten av ditt liv. Här i USA är det inte så. Här ryker din kredit för ett tag och du kan få svårt att ta lån, men du blir tids nog förlåten dina skulder, säger Setälä.
– Jag tycker att det nästan är okristligt att Finlands lagstiftning inte förlåter dem som misslyckats ekonomiskt.
I sommar flyttar familjen Setälä hem till Finland, då förändras också Setäläs arbetsuppgifter, exakt vad han kommer att göra på Rovio då vet han inte. Men det blir bra, säger han.
– Det är inte en så stor sak att flytta omkring världen. Folk gör det hela tiden. Ibland måste man åka i väg, men det fina med Finland är att man alltid kan komma tillbaka.