Hybrid med blandat intryck
Lexus NX 300h är den senaste nykomlingen bland de kompakta suvarna. Hybridteknik är ett argument i konkurrensen om köpare, den avvikande designen med rovfiskliknande gap i fronten ett annat.
Enligt prognoserna ska Lexus sälja 50 000 bilar i Europa i år och 65 000 nästa år. I Finland säljer den enda bilaffären i landet omkring 100 Lexus per år. NX 300h är hybriden som kan locka till exempel den som är van vid en lite dyrare tjänstebil men vill dra ner bränslekostnaderna till vanlig dieselnivå.
Sedan Toyota Prius lanserades 1997 Toyota varit föregångare inom hybridtekniken, och premiummärket Lexus har följt efter. En suv i mellanklassen med drygt fem liters snittförbrukning och anständiga utrymmen låter inte som någon dålig idé. Fråga BMW, Audi eller de andra som kommit på det för några år sedan.
Många motorer
Lexus NX 300h har en fyrcylindrig bensinmotor på 2.2 liter och en elmotor framtill. Batteriet laddas av den inbyggda generatorn som då blir elmotor nummer två, och får extra kickar av återvunnen energi vid inbromsningar. En tredje elmotor som driver bakhjulen finns som tillval, och då blir bilen fyrhjulsdriven.
Motorerna i den fyrhjulsdrivna versionen ger 155+143+68 hästkrafter, men vad matematikläraren än säger så blir den sammantagna effekten inte mer än 197 totalt enligt den speciella matematik som gäller här.
Tung bil
NX 300h skulle vara ännu piggare utan närmare två tons dödvikt att släpa på. Batterier är alltid tunga och den extra elmotorn och drivsystemet för fyrhjulsdriften lägger på 65 kilo. På Toyotas hybridmodeller är bensinmotorn avstängd i snitt 35 procent av tiden vid stadskörning, och Lexus utnyttjar samma hybridteknik. Det här är alltså en konventionell hybrid som man inte kan ladda själv.
NX 300h har luftfjädring som anpassar sig själv efter underlaget. Baksätespassagerarna har rejält med benutrymme och elektriskt justerbart ryggstöd.
Automatväxellådan har inga fasta steg, men en planetväxel i kraftöverföringen simulerar växlingar. Därför går motorljudet inte alltid i takt med accelerationen. Till och med kickdown-känslan är elektroniskt simulerad. Det här ger en lite konstig körkänsla. Man har ibland känslan av att vara avskärmad från både bilen och omvärlden eftersom styrningen och drivlinan inte följer den gamla regeln att föraren ska känna vad som händer. Det finns fyra olika körlägen att välja mellan, och de styr framför allt reaktionstiden för ratten och pedalerna.
Komfort och rörighet
Det är tyst inne i bilen och stolarna ger i kombination med stötdämpningen en tydlig lyxkänsla. Man sitter skönt, senast när man justerat stolen med de elektriska reglagen. Sittpositionen är överraskande låg medan en hög mittkonsol omsluter förarplatsen. En 6,2-tums bildskärm innehåller navigationen och en stor del av den övriga informationen som man sköter med en pekplatta på mittkonsolen. Trots plattan finns det ett överflöd av knappar överallt. Innan man lär sig var de alla sitter känns det rörigt.
Landsvägslok
Lexus NX 300h är tung men har god fjädringskomfort på landsväg. Snabba undanmanövrer är inte bilens specialitet, den lutar mera åt landsvägskomforten. Bränsleförbrukningen är officiellt 5,4 liter per 100 km både i stadstrafik och vid blandad körning. Det är på ungefär samma nivå som en lika stor suv med dieselmotor.
Trots det har den mycket annat än designen som tilltalar den som rör sig i den aktuella prisklassen. 54 000 för framhjulsdrift och 58 000 för fyrhjulsdrift är saftigt för många, och då talar vi om den enklaste versionen. Bilen bygger delvis på samma element som Toyota RAV4, en bil som kostar ungefär hälften så mycket. Man kan montera dragkrok på NX 300h och dra 1 500 kilo bromsat. Det kan vara ännu ett argument för många som funderar på en hybrid.
Lexus NX 300h
Pris: Från 53 766 euro
Slagvolym: 2 494 cc/4 cyl.
Effekt: 145 kW/197 hp/5 700 rpm
Elmotorer: Framme 143 hp, bak 68 hp
Vridmoment: 210 Nm/4 200-4 400 rpm
Topphastighet: 180 km/h
Acceleration 0-100: 9,2 sek.
Snittförbrukning: 5,1-5,3 l/100 km
CO2-utsläpp: 123 g/km
Bränsletank: 66 liter
Bagageutrymme: 555 liter
Mått (L/B/H): 4 630/1 845/1 630 mm
Vikt: 1 790-1 860 kg
PLUS
Design, bränsleförbrukning, finish
MINUS
Rörig instrumentbräda, många reglage överallt