"Marthorna är steget före"
Marthorna är experter på goda råd i vardagen och är ofta steget före när det gäller nya trender. Men präktighet vill den nya ordföranden inte höra talas om.
– Jag lockades med i Marthorna för över tjugo år sedan av mina goda vänner. Först skrattade jag och tyckte att Martha lät både tantigt och tontigt, men jag slutade snabbt att skratta. Marthorna har alltid varit steget före och behövs mer än någonsin i dessa ekonomiskt svåra tider, säger Andrea Hasselblatt som tillträder som ny Marthaförbundsordförande i januari.
Hon betraktar sig själv som gräsrotsmartha som först kom med i Primakretsen i Helsingfors och småningom avancerade till styrelseuppdrag både i Helsingfors och senare inom Marthaförbundets styrelse.
– Marthorna står både för en social gemenskap och för sakkunskap. Vi anlitar ofta goda föreläsare som gärna ställer upp.
Du är en ung, urban, välbeställd Martha. Hur väl kan du sätta dig in i hur till exempel en äldre bondmora i Österbotten lever?
– Man kan också kalla mig för en hårt arbetande yrkeskvinna och mamma till fyra barn. Jag är väl medveten om att livet ser ut på olika sätt på olika håll i olika livssituationer. Marthorna skall finnas till för alla oberoende var man bor eller vad man gör. Våra medlemmar är inte stöpta i samma form och det kommer fram i den mångsidiga verksamheten.
Bekämpa matsvinnet
Privat är Andrea Hasselblatt vd för matföretaget Anton&Anton, en butikskedja med små butiker som satsar mycket på närproducerad mat och god service.
– Det jag lärt mig inom marthorna kan jag ta med mig till företaget. Man blir inläst på många olika saker, säger Andrea Hasselblatt, som anser att till exempel det stora matsvinn som vi alla gör oss skyldiga till måste bekämpas på alla fronter.
– Martharörelsen, som grundades redan 1899 är och har varit en föregångare på många olika plan, inte minst i miljöfrågor. Kvinnor har i alla tider lärt sig att välja smart, hållbart och miljömedvetet.
Andrea Hasselblatt är merkonom till utbildningen Hon var hemmamamma en tid och utbildade sig senare till kock. Innan hon kom till Anton&Anton var hon restaurangchef på företaget Karusell.
– Men de värderingar det här företaget står för ligger närmare mig.
Boomen över
Hon anser att den boom som har rått kring närproducerad mat håller på att gå över.
– Den tiden är förbi då man kunde ta hutlöst betalt för en syltburk. Men intresset för mat finns kvar och både konsumenter och marknaden har lärt sig av hypen kring närproducerat. Man förstår att uppskatta goda inhemska råvaror och stödja småproducenter och en levande landsbygd.
Andrea Hasselblatt vill inte skriva under att man associerar marthorna med präktighet.
– Jag skulle hellre kalla det bondförnuft. Marthorna gör en massa vettiga saker och vem som helst kan gå med i en krets eller förening eller grunda en egen. För oss blir det en stor fråga att ta oss an hela den stora gruppen aktiva pensionärer och fokusera på både deras fysiska och psykiska välmående. Vi skall främja en god vardag, vilket marthorna alltid har gjort.
Att ha både ett krävande arbete och också satsa på ordförandeskapet tror hon inte att blir något problem.
– Som företagare med stor familj har jag lärt mig multitasking, och det man tycker är viktigt satsar man tid på. De finska Marthorna kom med ett bra städtips inför julen. "Städa garderoben om du tänker fira jul i den".
Som vd i matbranschen är tiden inför jul mest stressig.
– Vi jobbar ännu den 24 december och hos oss får barnen steka julskinkan. Vi kommer att ha traditionell julmat på bordet. Men jag sätter inte i gång någon stor apparat och säkert hamnar också en del matsvinn från företaget på julbordet.