Smart pärla för urban glädje
Den är liten som den pärla den är, med en svängradie på bara 6,95 meter. Nya Smart for two är utmärkt i storstadstrafik. Men på motorväg, tja – då är det smartare med Smart for four med längre hjulbas och stadigare gång.
Att köra bil i centrum av Barcelona kan vara en utmaning med alla tvåhjulingar vars förare struntar i trafikreglerna och kör mot rött ljus. Här gäller det att vara flink i svängarna och då kommer nya Smart väl till pass med sin snäva svängradie och plastplåtar som är billigare att ersätta än en tillknycklad plåtbit.
Smart är en riktig småbil, bara 2,69 meter lång. Och enbart 3,49 meter för fyradörrarsversionen. Storleken är faktiskt avgörande i en storstad där samtliga förare tror sig vara Guds gåva till trafiken och där marginalerna är små. För att inte tala om kampen om parkeringsplatserna.
Styrningen är precis, bilen överraskande stabil trots litenheten, men den korta längden på hjulbasen kommer man inte ifrån. Ojämnheter, gatulock och gropar känns även om fjädringen är helt förnyad jämfört med den gamla modellen som lanserades 1999 och som några år senare kom till Finland.
Framtidens melodi
Mercedes-Benz tillverkar Smart i Frankrike och väntar sig en världssuccé. En speciell marknad är Asien där man tror att Smart kommer att vara det smarta alternativet i en urban miljö framför konkurrenternas modeller.
– Det här är en bil för framtidens städer, säger Ola Källenius vid Mercedes-koncernen.
Nya Smart är tio centimeter bredare än tidigare vilket ger stabilare gång och mer rymd i passagerarutrymmet. Och förvånansvärt rymlig är bilen, i framsätet. Kollegan i testbilen mäter 190 cm i strumplästen och hade inga problem att rymmas in.
Också höjden i baksätet på Smart for four var tillräcklig – även i versionen med taklucka vilket alltid sänker takhöjden något. Däremot blev det problem med fotutrymmet i baksätet som verkar finnas till för småbarn alternativt några få väskor. Bra är dock att bakdörrarna kan öppnas i hela 85 grader vilket gör det lätt att ta sig in och ut.
Fin butikskass
Som butikskass funger Smart for two utmärkt, men glöm alltså tonåringen som ska på ishockeyträning med ett ton skridskoutrustning i kassen. Ryms inte, och det kan bli svårt också i fyrapersonersversionen om inte ryggstöden fälls ner. Men då ryms inte lillasyster med på färden.
Nya Smart kommer till en början med två olika motoralternativ, båda bensin, på 52 kW/71 hk och 66 kW/90 hk. Tillsvidare finns bara pris på den mindre motorversionen, 15 700–17 650 euro. Med den manuella växellådan får man fart på bilen, men automatversionen är lite tråkig i jämförelse.
Så smart är nya Smart att man med en app i sin smarttelefon kan se var det finns en ledig parkeringsplats för bilen – vilket är världsunikt. En hel del storstäder har nämligen speciella parkeringsrutor för småbilar.
Krocksäkerheten är bra, det visar testet där man lät en Smart krocka med en Mercedes S-klass så att bilarnas vänsterhörn körde in i varandra i 50 kilometers fart. Smart klarade sig förvånansvärt bra och hela passagerarutrymmet förblev mer eller mindre oskadat.
Smart for two coupé
• Pris: offentliggörs i december
• Slagvolym: 898 cc/3 cyl
• Effekt: 66 kW/90 hp/6 200 rpm
• Vridmoment: 135 Nm/2 500 rpm
• Acceleration 0–100: 10,7 sek
• Topphastighet: 155 km/h
• Snittförbrukning: 4,2 l/100 km
• CO2-utsläpp: 97 g/km.
• Bränsletank: 28 liter
• Bagageutrymme: 260-350 liter.
• Mått (L/B/H): 2 690/1 660/1 550 mm
• Vikt: 900 kg
Plus
Körbarheten, bra manuell växellåda, rolig framtoning, delad baklucka
Minus
Tråkig automatlåda, obefintligt benutrymme för baksätespassagerare i forfour