BMW visar äntligen framfötterna
Få hade väntat sig en framhjulsdriven BMW med tvärställd motor. BMW söker nya vägar med 2-seriens Active Tourer, men utan att tappa märkeskänslan. Mini har smittat av sig på många sätt och inspirerat till en lösning som redan visat sig funka för många andra.
Naturligtvis kan en BMW vara framhjulsdriven. Vi hade bara inte kommit på tanken. Den enda framhjusdrivna BMW:n jag någonsin kört innan det här var ett väldigt tidigt vätgasdrivet specialbygge som bara fick framföras på inhägnat fabriksområde, och då var det nästan ingen som trodde mig när jag berättade det.
Egentligen är det inte så dramatiskt. Alla kommer inte ens att märka att 218 D är framhjulsdriven, eftersom de flesta kör utan att utnyttja bilens alla egenskaper när det gäller drivlina och vägbeteende.
Det här är BMW:s första försök med en MPV eller minibuss med lite högre kaross och effektivt utnyttjat utrymme. Det var kanske på tiden, för det här är ett segment som växer kraftigt. De konventionella biltyperna går småningom tillbaka medan rymliga och praktiska familjebilar säljer förhållandevis bra trots lågkonjunkturen i branschen.
Tvärställd motor
BMW 2-serie Active Tourer har mycket som inte hör till märkets grundmurade image. En minibuss med framhjulsdrift och tvärställd motor bryter mot många traditioner. Orsaken till tt den kom är förstås att många kunder i många år i första hand velat ha en kompakt, rymlig och flexibel bil. Sådana lösningar har man inte hittat i BMW:s modellprogram. Kunderna vi talar om kallas i marknadsföringssammanhang för aktiva urbana människor, men i praktiken handlar det om folk som gärna sitter lite högre i bilen och som inte har så rysligt mycket saker med sig. Den verkliga målgruppen är ofta lite äldre än den som anges i marknadsföringen.
Framhjulsdriften är inget tillfälligt hugskott. Nästa generation av BMW 1-serie och X1 får en utvecklad version av samma plattform. Släktskapen men Mini ger köregenskaper som i vissa lägen mera liknar Mini än BMW. Det är inte dåligt, det är bara bra på ett annat sätt. Styrningen är exakt, en aning mera direkt, och låter föraren känna av vägen på ett annorlunda sätt än i en bakhjulsdriven BMW.
God sikt, lätt insteg
Förarpositionen är några centimeter högre än i en vanlig personbil, vilket är bekvämt för både gammal och ung. Sikten blir automatiskt bättre av samma orsak. Baksätet går att fälla i förhållandet 40:20:40, men det går också att skjuta soffan framåt eller bakåt för mera person- eller bagageutrymme. Ryggstödets lutning kan också varieras på samma sätt som framstolarna. Vill man maximera sittutrymmet får man mera plats än i en 4-serie. Långt axelavstånd och framhjulsdrift ger bra riktningsstabilitet i högre hastigheter. Standardfjädringen känns ovanligt mjuk för en BMW, men det finns alternativ till den.
Den nya dieseln i testbilen är Euro6-klassad med två liters volym och 150 hästkrafter. Den fungerar i fin symbios med sexväxlad manuell låda. Den känns förhållandevis tyst i alla hastigheter, och det gäller för hela bilen. Inget gnissel och brus stör tankarna medan man kör. Snart kommer dessutom fyrhjulsdriften X-Drive som tillval, och det kan göra att familjebilskunderna med framkomlighetsbehov börjar titta noga på den här modellen. I övrigt är konkurrensen rätt massiv och utmanande för den som kommer sent till festen.
BMW 218 d Active Tourer
Pris: 37 962 euro
Slagvolym: 1 995 cc/4 cyl.
Effekt: 110 kW/150 hp/4 000 rpm
Vridmoment: 330 Nm/1 750-2 250 rpm
Topphastighet: 208 km/h
Acceleration 0-100: 8,9 sek.
Snittförbrukning: 4,1 l/100 km
CO2-utsläpp: 109 g/km
Bränsletank: 51 liter
Bagageutrymme: 460-1 510 liter
Mått (L/B/H): 4 342/1 800/1 566 mm
Vikt: 1 450 kg
PLUS
Köregenskaper, sittkomfort
MINUS
Onödigt mjuk normalfjädring