Trendsättaren förnyade sig
Nya upplagan av Nissan Qashqai har bättre former och bättre egenskaper. Bensinmotorn har krympt från 1,6 till 1,2 liter men effekten är densamma. Succémodellen är fortfarande kompakt trots att den blivit rymligare.
Qashqai har blivit tuffare och fått tydligare linjer. Stora hjulhus och spetsiga lyktor ger en aggressivare approach. Bilen känns designmässigt mognare än den neutralt bulliga föregångaren. Kvalitetskänslan är dessutom hög och många av utrymmeslösningarna är genomtänkta. 2007 när modellen kom var Qashqai helt ensam i sin klass. Nu har alla de stora märkena hakat på trenden med en egen kompakt crossover.
Framhjulsdrift räcker
Qashqai har varit den mest sålda crossovern på försäljningslistorna, men de flesta säljs med bara framhjulsdrift. Som så många andra små moderna motorer är bensinturbon på 1,2 liter i princip alldeles tillräcklig för att driva den rymliga bilen. Till skillnad från den lika stora trecylindriga motorn i Micra och Note har den här fyra cylindrar och betydligt bättre vridmoment. Till och med bättre än i den gamla och större motorn. Maximal effekt och högsta vridmoment når man nu vid lägre varvtal. Noll till hundra går en halv sekund snabbare, om nu någon skulle behöva den siffran i praktiken. Förbrukningen har sjunkit med en halv liter.
Trots att bilen blivit aningen större har vikten gått ner, vilket är en av faktorerna som inverkar på bränsleförbrukningen.
Kräver högre varv
En ekvation med liten motor och högt vridmoment innehåller också växellådan, och i det här fallet är stegen mellan växellägena långa. I motorvägshastighet är varvtalen med sjätte växeln bara drygt 2 000. I praktiken betyder det att man ofta får köra med högre varvtal och följaktligen med lägre växel för att lyckas med omkörningar. Också i vanlig stadstrafik ska man vara betedd på att välja en lägre växel än man vant sig vid.
Genast när varvtalet går under 2 000 känns motorn lite andfådd, även om den fortfarande behåller hastigheten och tar sig fram obehindrat.
De långa kliven mellan växlarna ger bränslevinster, men motorljudet får ett gammalt förarhjärta att tycka synd om kraftkällan under huven. Alla bilar som meddelar när man ska växla upp för optimal förbrukning har emellertid samma egenskap.
Den angivna snittförbrukningen håller sig under sex liter, vilket är rätt bra för en så stor bil.
Välutrustad
I sitt basutförande är det här en totalt sett trevlig bekantskap när man lär sig växla som man bör. Lägsta utrustningsnivån Visia innehåller naturligtvis både klimatkontroll och farthållare, men för tvåtusen euro till får man mycket mera godis, men då är man så nära 360-nivån att man lika gärna kan betala för den. Då får man alla elektroniska hjälpmedel man kan behöva, som kameror och radar fram och bak, automatbroms vid risk för krock, filvakt och varningssystem för trötta förare.
Qashqai är lättkörd och bekväm på vägen. Nya versionen är tystare i kupén ända tills man är uppe i maximal motorvägshastighet. Föraren sitter högt med god sikt och instrumenteringen syns tydligt. Styrningen går att ställa i två lägen, normal och sport, vilket ger lite extra körglädje. Baksätet har bättre utrymme för huvud och ben trots att bilen blivit lägre. Prissättningen är sympatisk för en liten suv som samtidigt är en familjebil.
Nissan Qashqai DIG-T 115
Pris: 22 790
Slagvolym: 1 197 cc/4 cyl.
Effekt:85 kW/115 hp/4 500 rpm
Vridmoment:190 Nm/2000 rpm
Topphastighet: 185 km/h
Acceleration 0-100: 10,9 sek.
Snittförbrukning: 5,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 129 g/km
Bagageutrymme: 430 liter
Mått (L/B/H): 4 377/1 806/1 509 mm
Vikt: 1 245 kg
PLUS
Innerutrymmen, utrustning, komfort
MINUS
Utväxlingen, det låga bagageutrymmet