På jakt efter den idealiska segelbåten
Ibland är det missnöjet som driver världen framåt. Klaus Somerkoski är missnöjd med de segelbåtar som finns på marknaden i dag, så han håller på att rita en egen. Han hoppas att den också kan ge båtbyggandet i Finland medvind.
Segelbåtarna är inte det enda Klaus Somerkoski är missnöjd med. Han har tidigare varit missnöjd med de gitarrförstärkare som finns på marknaden – och byggt en egen, en mycket exklusiv. Han var missnöjd med de kajaker som finns på marknaden – och skapade ett par egna modeller som också började produceras kommersiellt.
Han har förstås själv också ritat familjens hus i Rimito kyrkby.
- International School of Yacht Design arrangerar årligen kurser i segelbåtsdesign. År 2012 hölls kurserna i Helsingfors och en i Åbo, sammanlagt 270 personer deltog.
- Standardverket i branschen är Principles of Yacht Design som i år kom ut i en fjärde omarbetad upplaga. Chalmersprofessorn Lars Larsson och (finlandsfödde) båtkonstruktören Rolf Eliasson skrev det ursprungliga verket. I den nya upplagan medverkar också fartygsarkitekten Michal Orych.
- Det finns flera dataprogram för design av båtar och fartyg. Teamet bakom Merlin använder holländska Delftship, som finns i olika versioner för PC, allt från gratis till över 10 000 euro.
Hans kommande segelbåt, som heter Merlin 33, är ännu inte byggd. Han började segla för tio år sedan med en Bianca 28 som han gillar – men som inte är perfekt. Så han började snart skissa på en egen båt.
– Mina projekt har alltid handlat om att jag inte hittat riktigt det jag söker på marknaden. Det har alltid varit någon egenskap som saknats, kombinationen av egenskaper har inte varit den idealiska. Jag har inte bara haft en idé utan jag har också sett ett behov.
Klassiska linjer
Segelbåten som föresvävar honom är en kombination av klassiskt utseende och modern hydrodynamik.
– Spirit of Tradition eller Modern Classic kallas den här stilen, säger han.
Kort sagt en båt som är vacker men också seglar bra, och inte är svår att hantera. Den får gärna ha Biancas goda sidor men sakna de dåliga, som till exempel den extremt svåråtkomliga motorn.
Båten blir inte stor men utrymmena skall utnyttjas väl – det blir till exempel inte en otymplig roderratt utan en rorkult som ger mera plats i sittlådan. Ruffen blir låg så att man har utsikt också från sittlådan.
Stäven blir fallande, kölen en modern bulb och rodret en lång kniv. Båten skall gå bra också på kryss.
Leken blev allvar
Till att börja med var det mest bara en tankelek. Men omkring 2007 visade Somerkoski sina blyertsskisser för seglarvännen Lauri Tuominen från Åbo. Tuominen började fundera på vad man kunde vidareutveckla. Snart skaffade han sig ett ritprogram och började jobba.
De två har utgjort planeringsteamets kärna, tillsammans med en matematiker som gör kontrollräkningar. Somerkoski har mestadels stått för idéerna och visionerna, Tuominen har konkretiserat dem och sett om och hur de går att förverkliga. Experter har fått kontrollräkna planerna.
– Att inspirera kunniga personer att delta har alltid varit viktigt för mig, säger Somerkoski.
Efter några år av planering började Somerkoski presentera projektet i en artikelserie i seglingstidskriften Purje – en tidskrift som han själv startade 2011, för det fanns ju helt enkelt inte en sådan tidskrift från förr.
Klaus Somerkoski är utbildad lärare men har jobbat längre som journalist. Nu har han sin egen tidning med en hygglig upplaga på omkring 5 000 ex.
Purje är glansig, satsar på fina bilder (ofta chefredaktören Somerkoskis egna), presenterar produktnyheter i branschen men fokuserar ännu mera på själva seglingsupplevelsen, på trender, hamnar och rutter, på händelser som tävlingar och mässor.
Tester av nya segelbåtar saknas i tidningen och det räddar Somerkoski från den grannlaga uppgiften att bedöma eventuella konkurrenters båtar.
Prototyp behövs
Än så länge är Merlin 33 bara en skrivbordsprodukt. Men det lilla båtbyggeriet Degerö Boat i Ingå är inkopplat på projektet och vd Risto Kristeri säger att varvet är berett att bygga en prototyp om finansieringen kan ordnas. Utan en sådan kan inte heller marknadsföringen komma i gång.
Degerö Boat bygger ett par båtar per år av sin egen modellserie som vuxit fram sedan starten 1979. Kristeri har bistått planeringen av Merlin med goda råd. Han utesluter inte att båten kan ge båtbyggandet i Finland ett lyft, såsom Klaus Somerkoski hoppas. Men då måste den kunna hävda sig i konkurrensen mot de dussinbåtar som stora europeiska båtfabriker producerar.