Lillebror C utmanar storebror E
Nästan tio centimeter till i längd, och fyra på bredden. Mercedes-Benz nya C-kombi fortsätter garanterat försäljningssuccén som föregångarna byggt upp. Frågan är vad Mercedes gör med E-klassen nu när lillebror utmanar storebror.
Succén med Mercedes-Benz’ C-klass kommer att fortsätta med den nya generationen. Hittills har Mercedes producerat 400 000 C-kombibilar och nu när den nya kombin vuxit ur barnaskorna kommer den antagligen att tilltala en större kundkrets än tidigare.
På en vindlande väg i Rhendalen mellan miljontals vinrankor sitter den nya kombimodellen som klippt och skuren. Snäva kurvor och uppförsbackar är inget hinder, bilen rör sig smidigt, elegant och stadigt oberoende av hastigheten. Och inne i urgamla byar med eländigt smala gator är styrningen lätt och exakt. Inget problem med att ta sig igenom också besvärliga, trånga platser.
65 kilo lättare
Den nya kombin har en hel del nytt att visa upp. Mycket finns under plåten, men också exteriören har fått nya linjer: formerna har blivit rundare och mer svepande än tidigare.
För den sportigt lagde finns den karakteristiska stjärnan i grillen vilket är ett försök att locka yngre köpare, medan konservativa förare kan välja en klassisk grill med stjärnan placerad på motorhuven.
Vikten har sjunkit med hela 65 kilo, tack vare att 49 procent av karossen nu består av aluminium, en utmaning för ingenjörerna eftersom aluminium och stål inte kan svetsas ihop. I fogarna används bland annat nitar och skruvar, men också speciallim. Resultatet är bättre säkerhet och samtidigt har bränsleförbrukning sjunkit med 20 procent.
Inne i bilen märks den ökade längden i synnerhet för baksätespassagerarna. Fotutrymmet har vuxit med nästan fem centimeter och eftersom taklinjen är högre finns det också mer utrymme i höjdled för långa passagerare.
Mercedes har i C-modellen frångått 60-40-indelningen av ryggstöden. Nu fälls de i stället ner, elektroniskt, i proportionerna 40-20-40. Även om bredden har ökat är baksätet bäst lämpat för två personer. Att sitta i mitten är inte riktigt bekvämt, åtminstone inte under långa körsträckor.
HBL testkörde en C 250-dieselmodell och en C 300 Bluetec hybrid. I ärlighetens namn måste erkännas att motorljudet knappt hördes och däckljudet störde inte heller, inte ens i högre hastigheter. Men så kördes också bilarna på vägar med betydligt slätare asfalt än vad vi har i Finland.
C 180 kommer först
Bagageutrymmet ser rätt hyfsat ut vad gäller storleken. Men bakluckan kunde stiga lite högre upp. Fenomenalt är att insynsskyddet glider ur vägen när bakluckan öppnas vilket underlättar lastningen. Luckan är konstruerad helt i aluminium för att bättre klara påfrestningarna.
De första C-kombina anländer till Finland i september. Först ut på vägarna är C180 T vars pris kommer att ligga på drygt 42 000 euro.
Hybridmodellerna anländer i november och kommer garanterat att intressera taxibranschen. Dieselkonsumtionen uppges vara endast 3,8 liter/100 km för till exempel C 300 Bluetec hybrid. Dieselmotorn presterar 204 och elmotorn 27 hästkrafter.
Kim Isaksson
029 0801 334, kim.isaksson@hbl.fi