Mera säkerhet och mindre motor
Volkswagen Polo är en modell som funnits sedan 1975 och redan tillverkats i 14 miljoner exemplar. Den femte generationen är varsamt förnyad på utsidan, men helt ny under motorhuven. De trecylindriga bensinmotorerna och ett paket med aktiv säkerhet är kanske det mest intressanta.
De yttre förändringarna begränsas till små justeringar i front och akter, och naturligtvis kommer det helt nya fälgar. Också den här gången saknas kanske det där som får grannen att bli nyfiken. VW är inte känt för snabba och revolutionerande omslag i designvädret. Stabilt och halvmulet är nyckelorden.
Inne i kupén är ratten nu av samma treekrade modell som i större syskonet Golf, och mätartavlorna har fått ett mer tredimensionellt utseende.
En förvånande designlösning är innerspegeln som visserligen är bred så det räcker, men så låg att den inte ens klarar av att täcka hela bakrutans höjd i förarens synfält. Ytterspeglarna är däremot tillräckligt stora för att skänka den trygghet man vill ha i trafiken.
Väljer man backningskameran ser man allt bakom bilen, och i samma paket ingår också parkeringsradar både fram och bak.
Elektroniska hjälpmedel
Förarassistansen är något som brukar bli allt mer avancerat ju högre upp man kommer i pris- och storleksklasserna, och här har Polo gjort lite pionjärarbete för att göra allt tillgängligt också i mindre bilar. Polo kan nu varna en förare som verkar trött, bromsa in strax före en kollision, hålla avståndet till framförvarande fordon och justera stötdämparna enligt underlag och önskemål.
Automatbromsen tar ännu inte bilen till stillstående, men när en krock verkar oundviklig sänks hastigheten till 10 km/t. När föraren hinner reagera med bromspedalen förstärks bromseffekten.
Sport Select är en funktion som vid behov kan göra bilen sportigare, vilket alltid betyder mindre komfortabel. Styvare fjädring och bättre känsla för underlaget är egenskaper som kan vara bra, men då ska de också kombineras med en stramare styrning för att komma till sin rätt. En kompromiss är den nya elektromekaniska styrservon som verkar fungera i båda lägena.
Lägre förbrukning
Både de tre- och fyrcylindriga bensinmotorerna klarar naturligtvis Euro 6-utsläppsgränserna, och Start/Stop-funktionen är standard precis som i de två trecylindriga turbodieselmotorerna på 1,4 liter med 75 eller 90 hästar. Vid inbromsning tas energin till vara i form av uppladdad el.
Vill man ha automatlåda ska man sikta in sig på den större dieseln. Att det inte finns automatväxel till alla alternativ är förvånande, men inte svårmotiverat. I så här små bilar är efterfrågan på annat än manuell växelspak fortfarande begränsad.
På bensinsidan är den lilla enlitersmotorn den stora överraskaren, och det kan man förstås säga om allt fler nya bilmodeller. Tre cylindrar och samma volym som ett mjölkpaket är helt enkelt framtiden. Effektuttaget är fantastiskt bra, och förbrukningen hålls i schack för att hålla utsläpp, skatter och bränsleutgifter på lägsta möjliga nivå.
Man klarar sig med den minsta motorn, men än en tid kommer 1,2-litersversionen med fyra cylindrar säkert att vara den mer sålda av de två i Finland. Bilköpare är konservativa, och ingen har långtidstestat de små och uppskrämda motorerna tillräckligt länge för att veta om de verkligen håller i längden.
Polo har från och med nu alltid fyra dörrar och ett bagageutrymme på 280 liter, som maximalt med fällt baksäte kan svälja 952 liter.
En tuffare och mer robust CrossPolo-version är snart på väg. I framtiden kan vi också förvänta oss en GTI och laddhybrid, men det blir inte i år. En rallyinspirerad Polo R med tvåliters turbomotor, 250 hästar och fyrhjulsdrift finns också planerad.
VW Polo 1,2 TSI DSG
Pris: 18 126 euro
Slagvolym: 1 197 cc/4 cyl.
Effekt: 66 kW/90 hp/4 800 rpm
Vridmoment: 160 Nm/1 400-4 000 rpm
Topphastighet: 184 km/h
Acceleration 0-100: 10,8 sek.
Snittförbrukning: 4,7 l/100 km
CO2-utsläpp: 107 g
Bagageutrymme: 280 liter
Bränsletank: 45 liter
Mått (L/B/H): 3 972/1 901/1 462 mm
Vikt: 1 163 kg
PLUS
Stabila köregenskaper, tidlös design, hög utrustningsnivå
MINUS
En småbils bagageutrymme, för låg innerspegel