Ensam över Atlanten
Den 20 maj 1927 klockan halv åtta på morgonen satte sig det unga flygarässet Charles Lindbergh bakom spakarna i sitt flygplan "Spirit of St Louis", för att företa en flygning som ingen dittills hade lyckats med. Hans mål var flygplatsen Le Bourget i Paris på andra sidan Atlanten, och han skulle flyga hela den långa sträckan ensam, utan att mellanlanda.
Redan åtta år tidigare, hade hotellägaren Raymond Orteig erbjudit en belöning på 25000 dollar till den förste som klarade av att genomföra en soloflygning över Atlanten, utan mellanlandning. Flera försök hade gjorts, men med dålig framgång, och några flygare hade dödats i olyckor. Lindbergh bestämde sig för att anta utmaningen med det specialkonstruerade flygplanet "Spirit of St Louis", där allt onödigt hade skalats bort för att öka planets räckvidd.
Som postflygare för det amerikanska postverket hade Charles Lindbergh skapat sig ett rykte som en skicklig och våghalsig pilot. Han hade bland annat flera gånger räddat sig ur störtande flygplan genom att kasta sig ut med fallskärm, vilket gett honom smeknamnet "den flygande dåren".
I ett telegram i HBL 21.5.1927 kan man läsa följande:
"Marinexperterna i Washington anse, att väderleksförhållandena på Atlanten äro goda för flygningen. Bland de ansvariga flygarna är man av den åsikten, att Lindbergh har tre möjligheter mot en att lyckas i sitt företag."
I dag skulle knappast någon riskera en flygning över Atlanten mot sådana odds, men inför tusentals hurrande åskådare inledde Lindbergh resan till Paris i sitt lilla enmotoriga flygplan, där till och med vindrutan hade plockats bort för att ge ökad räckvidd.
Väl ute över Atlanten visade det sig att marinexperternas väderprognoser inte var mycket att lita på, och Spirit of St Louis hamnade mitt i ett vidsträckt regnområde där "den flygande dåren" inte kunde annat än att försöka härda ut. Regnet lättade till sist, och Lindberghs största utmaningar efter det blev att sköta navigeringen med hjälp av kompass – och att hålla sig vaken.
Nästan ett och ett halvt dygn efter starten kunde Lindbergh till sist landa tryggt på Le Bourget följande kväll klockan 22.22. Uppståndelsen kring flygningen var enorm, och omkring 150000 människor hade samlats på flygplatsen för att välkomna den unge amerikanen som i ett slag hade blivit världsberömd.
"Lucky Lindy", som Lindbergh nu blev känd som, överöstes efter sin rekordflygning med hedersbetygelser och han nådde en oerhörd popularitet.
Några år senare kom Lindbergh igen att för långa tider toppa löpsedlarna när hans och hustrun Annes knappt tvååriga son kidnappades och senare hittades mördad. Brottsfallet hör till de mest omskrivna i USA:s historia.
Läs resten av tidningen från 22.5.1927 här.
Under 150 år har Hbl visat upp samhället omkring oss och de händelser och människor som har lämnat spår efter sig i historien. Här återger vi 150 historiska nyheter under jubileumsåret. Gå in på eHbl via dator, läsplatta eller mobil för att läsa de återpublicerade numren av Hufvudstadsbladet.