Följare till salu – finsk rappare verkar fuska
Handeln med falska följare och gillanden på sociala medier växer. En finsk rappares Twitterkonto ser misstänkt ut och kan bestå av nästan bara falska följare.
Att köpa följare och gillanden på Twitter, Facebook, Instagram, Youtube, Tumbler, Reddit och andra sociala medier är inget nytt fenomen. Men Twitter är ett av få nätverk där det går att påvisa fusk. Företaget är generöst med att ge ut information – därför går det att bygga algoritmer som räknar ut vem som är äkta och vem som är en falsk följare. På andra sociala medier är samma data inte lika lättillgängliga.
– Jag har intervjuat några filippinare som frilansade med att trycka på gilla-knappar. De hade inga moraliska betänkligheter mot att ta betalt för det här, säger Vili Lehdonvirta som forskar i virtuella ekonomier vid Oxford Institute.
Rapparen Toinen Kadunpoika, eller Erasmo Tilson Amon, som han egentligen heter, har närmare 35 000 följare på Twitter. Hans konto ligger på plats 23 bland dem som har flest följare i Finland och twittrar på finska. Appen Fakers visar att 94 procent av följarna är falska.
Har du köpt följare?
– Nej. Jag är inte medveten om något sådant. För mig har det ingen betydelse så länge jag har följare. Jag gör uppdateringar på de sociala medierna, men hinner inte hänga där.
På skivbolaget Stupido Records, till vilket Toinen Kadunpoika är knuten, får vd:n Joose Berglund ett smärre vredesutbrott när HBL ringer.
– Visst har han köpt följare. Han har redan fått en allvarlig varning. Jag skäms, för det här förstör vårt rykte. Jag har försökt tala honom till rätta men budskapet går inte fram. Nu ser det dåligt ut för honom, säger Berglund som överväger att avlägsna Toinen Kadunpoika från Stupidos stall.
Joose Berglund tillägger att köpta följare och gillanden "verkligen inte" hör till något som skivbolaget stöder.
Avvikande procent
Enligt appen Fakers är enbart två procent av Toinen Kadunpoikas följare "goda", det vill säga riktiga. På Fakefollowers, en motsvarande tjänst, är 74 procent av kontona misstänkta eller tomma. Rob Waller på Statuspeople som skapat appen Fakers reagerar också på kontot.
– En så hög procent är väldigt avvikande. Jag skulle tro att hans följare är köpta. Men om det är rapparen själv som köpt dem är omöjligt att bevisa. De flesta kändiskonton har ett rätt högt antal falska följare, mellan 30 och 50 procent. Kändisar brukar dra till sig massor av spamkonton. Men ett kändiskonto innebär någon med mer än 250 000 följare.
Erasmo Tilson Amons konto fyller därmed inte kriterierna för ett kändiskonto. Han har enligt Rob Waller ett stort konto, men det är inte stort nog för att förklara det höga antalet falska eller inaktiva följare.
I snitt har Toinen Kadunpoika tappat 22 följare om dagen de senaste tre månaderna, visar Twitter Counter.
– Det kan vara ett tecken på köpta följare. Efter köpet brukar följarna minska i rätt snabb takt genom att Twitter rensar bort spambotar. Men spammarna försöker hela tiden skapa nya falska konton, säger Waller.
Handel med följare
Det som gäller på alla sociala medier är att om antalet gillanden och följare plötsligt skjuter i höjden kan det vara ett tecken på att pengar bytt händer. Men det finns inga vattentäta bevis.
Toinen Kadunpoika har cirka 115 000 följare på Facebook och över 50 500 följare på Instagram. Mellan den 6 och 10 mars får hans Facebooksida i snitt 6 000 nya gillanden om dagen. Några dagar innan och efteråt är antalet gillanden noll. Under den här tiden gör Toinen Kadunpoika bara ett inlägg – som gillas av fyra personer. Förhållandet mellan gillanden på sidan och personer som pratar om den kan också vara en annan indikator på att allt inte står rätt till. Toinen Kadunpoika har 115 000 gilla-markeringar på sin sida, men bara 31 personer talar om den.
Verkliga virala framgångar
Enligt Vili Lehdonvirta råder fortfarande en missuppfattning om att sociala medier är fria från marknadskrafterna och visar vad folk egentligen tycker.
– Kapitalismen har koloniserat de här kanalerna. Grundarna till de här plattformarna har ju från början sålt reklamutrymme och kampanjer som gör att du får tusen gillanden. Gränsen mellan direkta och falska gillanden är rätt vacklande. Skillnaden mellan att köpa falska gillanden och legitima reklamkampanjer är i vems ficka pengarna hamnar. Går de till nätverket eller till ett företag i Bangladesh? säger han.
Har det då någonsin funnits virala videor som sprids utan att pengar är inblandade?
– På sätt och viss finns det säkert det. Ingen kan uppskatta hur stor andel av de virala videorna som är köpta. Jag har svårt att tro att (den finska Youtube-kändisen) Sara Maria Forsberg hade en marknadsstrategi när hon laddade upp sin första video.
I dag har videon där hon talar olika språk på låtsas över tio miljoner visningar. Men enligt Lehdonvirta beror det också på snöbollseffekten: hon har fått mycket medialt utrymme.
Borde medierna sluta lyfta fram framgångsrika videor på Youtube?
– Det är besvärligt då det kan locka folk att köpa klick om de belönas med synlighet i medierna.
"Omöjligt att bevisa"
Enligt Rob Waller vet alla som jobbar med sociala medier att det förekommer fusk på alla nätverk. Och fuskarna försöker hela tiden kringgå appar som Fakers.
– Vi har en algoritm som tittar på vissa data. Där ingår bland annat förhållandet mellan kontots följare och kontoinnehavaren. Till exempel följs många spambots av endast ett fåtal konton medan de själva följer hundratusentals konton. Vi tittar också på vad som står i biografin och vilken typ av innehåll som produceras, säger han.
Kan man dra slutsatsen att de falska följarna är köpta?
– Nej det är omöjligt att bevisa det här slutgiltigt. Men om du kan se en topp i antalet följare, oftast under en dag, kan det vara ett tecken på att följarna är köpta.
Är köpta följare fusk?
– Det anser man fortfarande, varför skulle man annars dölja det? Om en politiker åker fast för det här är det verkligen pinsamt.
Enligt Rob Waller ökar spam på sociala medier.
– Det finns mycket pengar att tjäna här. Dessutom utvecklas branschen – tjänsterna blir bättre och så finns det ny potential i att erbjuda falska återtwittranden.