Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Mat & dryck
    • Resor
    • Mode
    • Trafik & motor
    • Hobby
    • Boende
    • Vin & öl

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Ponnyfantast. Oskar Westerlund fastnade totalt vid My Little Pony-fenomenet och kom på idén om en jättemässa på Finlandiahuset. Foto: Cata Portin.
    Bild
    /

    Pastellponnyer lockar killar till jättemässa

    Jenny Jägerhorn
    Publicerad: 03.01.2014 10.39 • Uppdaterad: 03.01.2014 10.55

    Ämnesord

    • Personintervjuer
    • Samhälle
    • Fredag
    • My Little Pony
    • bronies
    • Finlandiahuset
    • Mässa
    • Oskar Westerlund

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Pastellfärgade ponnyhästar av plast är kanske det sista man tror intresserar unga män. Men trendfenomenet bara växer. I sommar ordnar hankeiten Oskar Westerlund en jättemässa för både finländska och utländska ”bronies”.

    Vi som var barn på 80-talet växte upp med My Little Pony, de pastellfärgade ponnyhästarna av plast som alla småflickor bara ”måste ha”. För några år sedan lanserades den fjärde generationen av ponnyhästarna i serien My Little Pony: Vänskap är magisk, som skapades av animatören Lauren Faust för den populära amerikanska tv-kanalen The Hub. Men någonting speciellt hände. Målgruppen var småflickor men överraskande nog var en stor del av tittarna män mellan 13 och 35 år. Fenomenet blev viralt och snöbollseffekten bara växte i och med att fansen, som kallas bronies, började göra egna versioner av serien. Samtidigt blev det också aktuellt med en nylansering av pastellhästarna från 80-talet.

    Oskar Westerlund, som studerar entreprenörskap på Svenska handelshögskolan, blev bekant med ponnyfenomenet vid julen 2011 när han hade skrivit färdigt sin kandidatavhandling och strösurfade på nätet.

    – Jag tänkte att det måste vara något speciellt med det hela om fansen är vuxna män i stället för småflickor. På några dagar hade jag sett alla avsnitt som fanns. Alla som någonsin blivit beroende av något vet känslan. Serien var helt enkelt av mycket hög kvalitet och väldigt underhållande. Den hade lite mer pastellfärger och positiv atmosfär än animerade serier brukar ha. Jag fastnade totalt, säger Westerlund.

    Många referenser

    Serien Vänskap är magisk handlar om en grupp ponnyer som blir vänner och upplever olika äventyr tillsammans, och talar med rätt barnsliga röster. Ibland räddar de världen tillsammans, ibland gör de mer vardagliga saker.

    Profil
    Oskar Westerlund
    • Ålder: 24
    • Bor i: Grankulla
    • Hobbyer: Manssång, historia.
    • I framtiden vill jag vara: Något som jag kan vara nöjd över.

    – I serien finns många referenser till populärkultur, till exempel Star Wars och filmen Big Lebowski. Det är en del av charmen.

    Efter att Westerlund för ett par år sedan besökte en stor My little pony-mässa i New York började idén om en egen mässa i Finland gro i bakhuvudet.

    – Jag kunde inte komma på någon logisk förklaring till att jag inte skulle kunna importera konceptet. Man hör hela tiden att inga nya trender kommer till oss, jag kunde bara inte låta chansen gå förbi.

    I juli blir Westerlunds idé verklighet i och med mässan Crystal Fair som ordnas på Finlandiahuset där omkring tusen både finländska och utländska bronies samlas under tre dagar. Förberedelserna har pågått redan i sjutton månader men Westerlund tycker det är viktigt att låta goda idéer gro i lugn och ro.

    – Många av våra bästa idéer kom till först efter nio månader. Det tog tid att hitta rätt typ av människor för teamet och att ordet spreds. På det här sättet kan vi också bygga upp en hajp kring händelsen.

    Teamet har också lyckats boka den kanadensiska skådespelaren Tabi­tha St. Germain, som lånar sin röst till några av karaktärerna i Vänskap är magi.

    – Vi är väldigt nöjda att hon kommer. Det är lite som man skulle flyga in Brad Pitt. När hon besöker en mässa i USA säljer mässorna garanterat slut.

    Vad gör man då på en ponnymässa? Westerlund drar paralleller till Helsingfors bokmässa.

    – Försäljare säljer marknadsföringsartiklar som leksaksponnyer och t-tröjor, det ordnas program i form av olika paneler och andra sociala aktiviteter och så får man träffa hedersgästerna.

    En del fans klär också ut sig till figurer ur serien Vänskap är magisk, till ponnyer eller andra fantasifulla djur.

    – Enligt Westerlund växer antalet bronies alltjämt. I Finland finns ett stort finskt forum, Suomen bronyt, med närmare 1 000 registrerade konton.

    – Men det finns många som inte har registrerat sig. Alla är ju inte heller på Facebook. Jag skulle inte vara överraskad om fansen i Finland utgjorde ett femsiffrigt tal, så pass kvalitetsmässigt hög och universell är serien och det finns stor tillväxtpotential.

    Bland bronies är tjejerna i minoritet och utgör endast kring tio procent. Men av volontärerna på mäs­san är hela sextio procent kvinnor.

    – Det är en positiv överraskning. Studier har visat att de mest effektiva organisationerna är de där könsfördelningen är ungefär fifty-fifty. Vi vill ha ett så brett perspektiv av åsikter som möjligt.

    Efter att mässan är överstökad tror Westerlund att han kommer att reflektera en hel del kring studierna på Hanken och hur han lyckats applicera det han lärt sig på evenemanget.

    – För mig är det ett sätt att maximera värdet på det skattebetalarna betalat för utbildningen på Hanken. Det är ett sätt att testa textboksexemplen och teorierna jag lärt mig i verkligheten och se vilka utmaningar som dyker upp.

    I framtiden är Westerlund intresserad av att utveckla businesskoncept.

    – Jag brinner för att bygga upp helt nya saker från scratch. Det är sådant blivande arbetsgivare kommer att kunna dra nytta av, och i och med mässan har jag redan fått mitt elddop.

    Jenny Jägerhorn
    Ta kontakt Flera artiklar av Jenny Jägerhorn

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet