Pastellponnyer lockar killar till jättemässa
Pastellfärgade ponnyhästar av plast är kanske det sista man tror intresserar unga män. Men trendfenomenet bara växer. I sommar ordnar hankeiten Oskar Westerlund en jättemässa för både finländska och utländska ”bronies”.
Vi som var barn på 80-talet växte upp med My Little Pony, de pastellfärgade ponnyhästarna av plast som alla småflickor bara ”måste ha”. För några år sedan lanserades den fjärde generationen av ponnyhästarna i serien My Little Pony: Vänskap är magisk, som skapades av animatören Lauren Faust för den populära amerikanska tv-kanalen The Hub. Men någonting speciellt hände. Målgruppen var småflickor men överraskande nog var en stor del av tittarna män mellan 13 och 35 år. Fenomenet blev viralt och snöbollseffekten bara växte i och med att fansen, som kallas bronies, började göra egna versioner av serien. Samtidigt blev det också aktuellt med en nylansering av pastellhästarna från 80-talet.
Oskar Westerlund, som studerar entreprenörskap på Svenska handelshögskolan, blev bekant med ponnyfenomenet vid julen 2011 när han hade skrivit färdigt sin kandidatavhandling och strösurfade på nätet.
– Jag tänkte att det måste vara något speciellt med det hela om fansen är vuxna män i stället för småflickor. På några dagar hade jag sett alla avsnitt som fanns. Alla som någonsin blivit beroende av något vet känslan. Serien var helt enkelt av mycket hög kvalitet och väldigt underhållande. Den hade lite mer pastellfärger och positiv atmosfär än animerade serier brukar ha. Jag fastnade totalt, säger Westerlund.
Många referenser
Serien Vänskap är magisk handlar om en grupp ponnyer som blir vänner och upplever olika äventyr tillsammans, och talar med rätt barnsliga röster. Ibland räddar de världen tillsammans, ibland gör de mer vardagliga saker.
- Ålder: 24
- Bor i: Grankulla
- Hobbyer: Manssång, historia.
- I framtiden vill jag vara: Något som jag kan vara nöjd över.
– I serien finns många referenser till populärkultur, till exempel Star Wars och filmen Big Lebowski. Det är en del av charmen.
Efter att Westerlund för ett par år sedan besökte en stor My little pony-mässa i New York började idén om en egen mässa i Finland gro i bakhuvudet.
– Jag kunde inte komma på någon logisk förklaring till att jag inte skulle kunna importera konceptet. Man hör hela tiden att inga nya trender kommer till oss, jag kunde bara inte låta chansen gå förbi.
I juli blir Westerlunds idé verklighet i och med mässan Crystal Fair som ordnas på Finlandiahuset där omkring tusen både finländska och utländska bronies samlas under tre dagar. Förberedelserna har pågått redan i sjutton månader men Westerlund tycker det är viktigt att låta goda idéer gro i lugn och ro.
– Många av våra bästa idéer kom till först efter nio månader. Det tog tid att hitta rätt typ av människor för teamet och att ordet spreds. På det här sättet kan vi också bygga upp en hajp kring händelsen.
Teamet har också lyckats boka den kanadensiska skådespelaren Tabitha St. Germain, som lånar sin röst till några av karaktärerna i Vänskap är magi.
– Vi är väldigt nöjda att hon kommer. Det är lite som man skulle flyga in Brad Pitt. När hon besöker en mässa i USA säljer mässorna garanterat slut.
Vad gör man då på en ponnymässa? Westerlund drar paralleller till Helsingfors bokmässa.
– Försäljare säljer marknadsföringsartiklar som leksaksponnyer och t-tröjor, det ordnas program i form av olika paneler och andra sociala aktiviteter och så får man träffa hedersgästerna.
En del fans klär också ut sig till figurer ur serien Vänskap är magisk, till ponnyer eller andra fantasifulla djur.
– Enligt Westerlund växer antalet bronies alltjämt. I Finland finns ett stort finskt forum, Suomen bronyt, med närmare 1 000 registrerade konton.
– Men det finns många som inte har registrerat sig. Alla är ju inte heller på Facebook. Jag skulle inte vara överraskad om fansen i Finland utgjorde ett femsiffrigt tal, så pass kvalitetsmässigt hög och universell är serien och det finns stor tillväxtpotential.
Bland bronies är tjejerna i minoritet och utgör endast kring tio procent. Men av volontärerna på mässan är hela sextio procent kvinnor.
– Det är en positiv överraskning. Studier har visat att de mest effektiva organisationerna är de där könsfördelningen är ungefär fifty-fifty. Vi vill ha ett så brett perspektiv av åsikter som möjligt.
Efter att mässan är överstökad tror Westerlund att han kommer att reflektera en hel del kring studierna på Hanken och hur han lyckats applicera det han lärt sig på evenemanget.
– För mig är det ett sätt att maximera värdet på det skattebetalarna betalat för utbildningen på Hanken. Det är ett sätt att testa textboksexemplen och teorierna jag lärt mig i verkligheten och se vilka utmaningar som dyker upp.
I framtiden är Westerlund intresserad av att utveckla businesskoncept.
– Jag brinner för att bygga upp helt nya saker från scratch. Det är sådant blivande arbetsgivare kommer att kunna dra nytta av, och i och med mässan har jag redan fått mitt elddop.