Veckans dj: Hulkkonen gammal i gamet
Musikern Jori Hulkkonen, en av våra internationellt mest kända dj:ar, inledde sin karriär för över 20 år sedan. Från norra Finland klev han direkt ut på de stora internationella scenerna.
Kemi, där Jori Hulkkonen växte upp, var inte precis något klubbmecka. Själv blev han bekant med klubbmusiken i skiftet mellan 70- och 80-talet via programmet P3 på Sveriges Radio.
– Svenskarna har alltid varit före när det gäller den typen av musik. Jag lyssnade på specialprogram som fokuserade på dansmusik och köpte skivor i Haparanda, som hade det intressantaste utbudet, säger Hulkkonen.
För honom var musiken utgångspunkten till dj:andet medan klubbmiljön kom med i bilden långt senare. Hulkkonen kontaktade utländska skivbolag, fick napp på franska skivbolaget F Communications i mitten av 90-talet och karriären började direkt på den internationella marknaden.
– I början upplevde jag klubbspelningarna som aningen ångestfyllda. När jag började turnera ute i Europa i mitten av 90-talet var jag tvungen att vänja mig vid klubbmiljön – den höga ljudnivån, folkmängden och vakandet till sju på morgonen.
Hans största spelningar har varit för omkring 20 000 personer på stora festivaler.
– Det kändes konstigt att spela för en masspublik eftersom jag får lite samma känsla som när jag spelar ensam i studion då jag inte får någon kontakt med publiken som kan stå tjugo meter under mig. För mig är stämningen och musiken viktigast. Jag gillar intimare miljöer, säger Hulkkonen.
Att han är gammal i gamet och dessutom har en gett ut så många egna skivor upplever han att hjälper honom att sticka ur mängden.
– Men yngre dj:ar har det svårare eftersom konkurrensen är hård och det finns få bra klubbar. Det har lett till att musiken kommit på andra plats om man koncentrerar sig mer på evenemangen. De senaste årens EDM-våg (elektronisk dansmusik) har lett till att dj:andet fått drag av cirkus – det är ganska långt från det jag ser som dj:ns uppgift.
Jori Hulkkonen är en av de dj:ar som intervjuas i boken DJ-kirja – Näkökulmia suomalaiseen DJ-kulttuuriin (läs artikeln här). I kväll spelar han på Kuudes Linja i Helsingfors.
Här är Jori Hulkkonens låtlista:
– Det är ingen party-lista utan tio låtar man kan lyssna på hemma under julhelgen. Det är musik jag lyssnat på mycket under det gångna året, de flesta av låtarna sådana som också utkommit i år, säger Hulkkonen om sin Spotify-lista för Hbl.
1. Daniel Emmanuel – Arabian Fantasy
– Från ett fint samlingsalbum med amerikansk new age-musik från 1950–1990.
2. Billy Mackenzie – When The World Was Young
– Av någon anledning har jag lyssnat en hel del på Mackenzies material den här hösten. Han begick som 39-åring självmord år 1996. Bara enligt Spotify har jag spelat albumet Transmission Impossible trehundra gånger. Dessutom har jag spelat den i offline-läge, och cd:n samt andra album. Det är mycket det.
3. Dead Can Dance – Children Of The Sun
– En av årets mest positiva liveupplevelser. Karisman som åren fört med sig i kombination med new age-stämningen fungerade och fungerar.
4. Adam Green & Binki Shapiro – Nighttime Stopped Bleeding
– Jag fastnar sällan för duetter. Det är alltid konstigt med mer än en vokalist, men den här låten har en fin laddning.
5. Metronomy – I’m Aquarius
– Albumet English Riviera som utkom för ett par år sedan är ett av favoriterna från 2010-talet. Den här första singeln från Love Letters som utkommer nästa år lovar minst lika gott.
6. Stuart Warwick – Crush
– Kort och gott: en av årets kanske bästa låtar.
7. John Foxx & Jori Hulkkonen – Evangeline
– Att toppa med sin egen musik är på ett sätt tråkigt, men låt gå. En av mina egna favoriter från i år.
8. Connan Mockasin – I’m The Man That Will Find You
– Albumet Caramel var en ganska krävande men belönande helhet. Den här låten hör till de poppigare.
9. Blood Orange – You’re Not Good Enough
– En av årets klatschigaste refränger, kanske för att den är nästan samma som Solanges Losing You från i fjol. Eftersom upphovsmannen är samma är det helt okej.
10. Cashmere Cat – Mirror Maru
– Kanske inte helt min musikgenre, men en bra låt är en bra låt.