I första (S-)klass på landsvägen
När Mercedes-ingenjörerna skryter med att de byggt världens bästa bil kräver det en testkörning för att utröna vad som är så bra. Hbl provkörde värstingen S 500 L och kan bara konstatera att visst: med den här åker man i första klass på landsvägen.
Den första hänvisningen om att S 500 L – där L står för det tyska ordet för lång, Lang – är något speciellt kommer i ett mejl från Vehos informationschef Karin Bäcklund: ”Hoppeligen har du en stor parkeringsplats för den långa versionen, bakdörrarna är stora.”
Parkeringen var inget problem även om den långa versionen, 5,2 meter, inte visuellt överraskar med längden. Men, i lädersätet bakom ratten förvånas man obönhörligen över hur långt det är till den kännspaka stjärnan på motorhuven. Och när bakdörrarna öppnas är de onekligen enorma.
S 500 inte är en bil som det någonsin kommer att finnas väldigt många av på de finländska vägarna. Bilen som Hbl provkörde har plats för fyra personer, är planerad för representation och meningen är att ägaren sitter i baksätet där man för övrigt kan låta stolen massera ömma axlar och korsrygg, en funktion som för övrigt alla säten i bilen har.
Långt över 400 ledlampor
Interiören i lyxigt ljus och mörk mjuk läderklädsel lämnar inget att önska. Kvaliteten är på topp liksom designen i övrigt med mjuka linjer och en diskret stämningsbelysning med 300 ledlampor som inte stör föraren. S-klassen är för övrigt världens första bil med endast led-lampor.
Rent tekniskt är S 500 något av ett underverk. Den håller avståndet till bilen framför och bromsar om den framförvarande sänker hastigheten. Mycket ovant är det dock att låta bilen själv avläsa vägen och välja körlinje. Ratten vrids under handen vilket till en början känns väldigt obekvämt.
Under en av teststräckorna följde bilen snällt vägen mellan Ingå och Karis utan ett enda föraringripande, även om det kan bli lite svajigt när systemet söker körlinjen. Snö som täcker vägmarkeringarna gör att systemet inte fungerar vintertid.
Strålande kamera
Alldels superb är också den infraröda kameran som varnar för alla levande varelser från hundar och hjortar till älgar och männi-
skor. På upp till 160 meters avstånd. Bildskärpan är mycket bra. Systemet upptäckte till exempel en fotgängare dold bakom den långa raden med träd på Raseborgsvägen i Ekenäs betydligt tidigare innan jag själv såg den mörkklädda personen utan reflexer i beckmörker sent en novemberkväll.
Tillbaka alltså till påståendet om att Mercedes-Benz genom sitt flaggskepp skapat världens bästa personbil: Tja, åtminstone är man mycket, mycket nära ...
Text & foto Kim Isaksson
029 080 1334, kim.isaksson@hbl.fi
Mercedes-Benz S 500 L
• Pris: 249 580 euro (inkl. tilläggsutrustning för 46 460 euro)
• Slagvolym: 4 663 cm3/V8.
• Effekt: 335 kW/455 hk.
• Vridmoment: 700 Nm/1 800–3 500 rpm.
• Acceleration 0–100 km/h: 4,8 s.
• Topphastighet: 250 km/h.
• Snittförbrukning: 9,1–8,6 l/100 km.
• CO2-utsläpp: 213 g/km.
• Bränsletank: 80 l.
• Bagageutrymme: 530 l.
• Storlek (l, b, h): 5 246, 2 130, 1 496 mm
PLUS Designen och finishen, komforten, systemen som underlättar körningen
MINUS Ljudet från däcken