Smoothiesuget blev bra business
I kapp med hälsotrenden växer efterfrågan på smoothier och öppnar en ny marknadsnisch. En smoothie är lätt att dricka i farten före, efter eller under arbetsdagen. I morgon blir det smoothie-FM i Tammerfors.
För nio semifinalister gäller det i morgon att visa vad de går för. Fem minuter, en blender och ett hopkok av grönsaker, frukter och superfood. I semifinalen av historiens andra finländska mästerskap i smoothietillagning är det utseende, konsistens och smak som avgör.
– De tre finalisterna väljs efter sina recept. Men det räcker inte med ett intressant recept för att ta hem segern i finalen. Då ska man också ha showmanship, säger producenten för tävlingen Christoffer Westerlund.
Vad betyder showmanship i smoothiebranschen?
– Precis som till exempel bartendrar har flairing (jonglering) så gäller det här att ha en bra show. Finalisterna får använda musik och helt enkelt visa hur kul det kan vara att tillreda smoothie. Det var just tack vare showen som Hanna Jormanainen i fjol vann.
Syftet med FM-tävlingen är att inspirera finländarna att dricka mer smoothie.
– Det är ett bra sätt att få in massor med hälsosamma ämnen i kroppen utan att man ens märker det. Så kallad superfood kan ibland smaka lite konstigt. Men i en smoothie passar den utmärkt.
Stor potentiell marknad
Det verkar ändå som om finländarna inte behöver någon uppmuntran. Suget efter smoothie har ökat explosionsartat. I dag ingår smoothien i de flesta kaféers utbud, men också försäljningsställen med enbart smoothie på menyn har dykt upp.
– Mitt första år var det mer så att folk var nyfikna och kom och kollade, utan att köpa. Men förra sommaren exploderade efterfrågan, säger Jonne Heiskanen som i tre år stått bakom disken på Jungle Juice Bar i Helsingfors.
Petteri Fagerström, en av djungelbarens grundare, bekräftar att marknaden vuxit exponentiellt. Det som började som ett osäkert experiment växte snabbt till en hel kedja. Varje år har omsättningen fördubblats jämfört med föregående år. Och marknaden växer. Även olika företag har insett vilken kick en bra smoothie kan ge de anställda.
– Vi samarbetar med olika företag och levererar smoothiedrycker för möten och fester. Många har insett att folk jobbar bättre efter en smoothie än efter det traditionella kaffet med dopp, säger Fagerström.
-
Hängig och frusen?
Välj en varmare smoothie. Använd kakao, ingefära och chili. - I behov av något uppiggande och färgglatt? Välj en smoothie med bär.
- Baksmälla? En smoothie med spenat, klorella och klorofyll hjälper och bygger upp blodet.
- Förkylning på väg? Blanda i ingefära.
- Stressad? Släng lite maca i smoothien. Macans något speciella smak täcker du lätt över med till exempel ingefära.
- Slaggprodukter i kroppen? Spirulina gör susen. Grön smoothie, med till exempel spenat eller sallad, är också bra för det ändamålet.
- Mer smoothie info: www.theblender.fi www.supersmoothie.fi På Facebook olika grupper, till exempel Smoothie-kulma.
- Källor: Christoffer Westerlund och Petteri Fagerström.
Enligt Heiskanen har arbetsgivarna ofta specifika önskemål.
– De vill ofta ha något uppiggande och energigivande som gör att personalen orkar arbeta bättre. En smoothie ger också jämnare energinivåer än till exempel en bulle.
Vilken typ av människor har ni som kunder?
– Den enda gemensamma nämnaren är hälsomedvetenhet. Det är både män och kvinnor, från åldern fjorton till sextio.
Vid ett bord sitter Anni Rantamo och smuttar på en fräscht rosa dryck. Med sig har hon mamma Ulla Ruuskanen.
– Anni hade läst om det här stället i en blogg och ville testa. Där berömdes just Pink Panther så den måste vi ju testa, säger Ruuskanen.
Besvikna är de inte.
– Alldeles otroligt gott är det! Hälsosamt dessutom.
Hälsofylla framför alkoholfylla
Smoothiestormen har svept också över hemmafronten. På webben hittar man bloggar som enbart handlar om smoothie och på Facebook finns smoothiegrupper där recept och tips delas. Det är bara att surfa till den perfekta mixen. Eller testa sig fram.
– Det bästa med smoothie är att det är så lätt att variera. Dricker man bara en smoothie per dag får man redan i sig mycket hälsosamt, säger Westerlund.
Han tycker att det är kul att följa med hur också de mest osannolika personerna plötsligt konverteras.
– Folk som man aldrig hade förväntat sig att börjar dricka smoothie kan plötsligt ivrigt berätta om sitt senaste mockasmoothierecept med brännnässlor plockade på den egna gården.
Om man inte har vägarna förbi FM i Tammerfors, varför inte ordna en smoothiekväll med kompisarna? Ett alternativ till att gå ut på en öl till exempel.
– Min kompiskrets ordnar ofta smoothiekvällar där vi smakar på olika smoothier och testar recept. Känslan man får av en smoothie med kakao till exempel kan vara helt euforisk. Alla har vi verktygen för ett hälsosammare liv, säger Westerlund.
Smoothie-FM går av stapeln i morgon klockan 10–17 i Tammerfors.