Är du en storläsare eller bokslukare?
Inget gnäll över att elever numera läser allt mindre hörs i Centralskolan i Hangö. Där pågår nu för tredje året i rad ett intensivt samarbete med biblioteket kring läsning. Det genomsyrar alla klasser och sporrar eleverna.
När en elev har läst tre böcker får hon eller han ett diplom som visar att hon/han är en storläsare. Vid tio böcker är eleven en superläsare och vid sjuttio en optimal slukarläsare.
Varje gång eleven uppnår en ny läsnivå och får ett nytt diplom informeras hemmen om det. Föräldrarna kan se resultatet av att också de har stött sitt barns läsning och det här hjälper dem att se sin egen roll i processen.
– Det treåriga läsprojektet och vårt samarbete med Agneta Möller-Salmela involverar modersmålsundervisningen i alla klasser. Läsandet kan på ett naturligt sätt sättas in i nästan alla ämnen, säger rektor Monica Lönnqvist.
Varje år i treårsplanen betonar och förstärker förutom läsningen, ett visst annat delområde inom modersmålsundervisningen. Det första året var det muntlig redogörelse som lyftes fram och då skulle eleverna muntligt redogöra för varje bok de läste antingen för läraren, en assistent eller andra elever.
– Vi var lite oroliga för hur vi skulle hinna höra alla elever, men det gick rätt bra. Varje klass hade också en färggrann pappersbokorm som växte fram på klassrumsväggen för varje bok eleverna hade läst och det blev en liten tävling mellan klasserna.
Andra året var temat lyrik och poesi. Eleverna använde olika ”poesikort”, som modeller när de skrev sina bokdikter. Ett exempel var att ta fasta på huvudpersonen i en bok och skriva en dikt om den.
– En del av klasserna gjorde poesiträd och fäste nya löv på grenarna för varje bok de läste, andra gjorde en poesibok som blev klar på våren, så att eleverna konkret kunde se vad som lästs.
Viktigast var i alla fall diplomen.
– De sporrade eleverna att läsa mera. Vi tog också fram medeltalet för hur mycket eleverna i en klass hade läst under en period och syftet var att nästa period få ett högre medeltal än föregående gång. Det lyckades också, säger Monica Lönnqvist och berättar att det varje dag hålls en lugn, tyst stund i varje klass då eleverna får läsa för sig själva.
– Den väntar de på.
Årets tema är författare och olika slag av bokrecensioner. Agneta Möller-Salmela kommer att presentera en del författare i skolan och eleverna skall redogöra för de böcker de läst.
Monica Lönnqvist tycker att fokuseringen på läsning har gett resultat.
– Man har också kunnat se att läsgnistan tänts på elever som har lässvårigheter. När de blev tvungna att läsa och det började gå bättre tyckte de att det var roligt, och att se sina framsteg genom att få nya diplom var sporrande.
I samarbete med biblioteket har man också ordnat utställningar i stadshusgallerian, man har haft fester och bokkalas till vilka föräldrarna inbjudits. Feedbacken har varit positiv.
– Men det räcker inte bara med skolan och biblioteket. Föräldrarnas inställning är avgörande och vi uppmuntrar dem att gå till biblioteket och låna tillsammans med sina barn.
Monica Lönnqvist och lärarna i Centralskolan vill gärna fortsätta även efter tre år med projektet.
– Vissa saker kommer vi att ändra på, men vi fortsätter säkert med att fokusera på läsningen och modersmålet. I den nya läroplanen som träder i kraft 2016 talas det om vikten av ett rikt modersmål och olika slag av läskunnighet. Det känns bra att vi tänkt i samma banor och är lite steget före här, säger hon.