Fyrhjulingarna blev nyttofordon
Medan bilbranschen krisar visar fyrhjuls- eller ATV-marknaden en ökning i år. De nya modellerna med både ratt och två framstolar gör att fordonet kan köras som en bil.
För att få köra i terräng måste man i princip äga terrängen men det finns också 120 000 kilometer skogsbilvägar landet runt. För stugägare, jägare, bärplockare och andra som rör sig nära naturen har fyrhjulingarna under hela 2000-talet blivit allt mer lockande. I dag finns 90 000 ATV-fordon i olika storlekar i Finland. Inom några år är de 100 000 om man tolkar försäljningssiffrorna realistiskt. I år säljs närmare 7 000 exemplar.
– Den stora förändringen kom när modellerna med ratt och två framstolar kom ut på marknaden. I USA har de länge sålt bättre än de traditionella sadelmodellerna med styrstång, säger Jyrki Tikkanen som är vd för finlands största ATV-importör Brandt-Polaris.
– Samma trend når nu de nordiska länderna, och allt fler vill ha en registrerad modell som man kan köra på egen mark men också på allmän väg.
Hundraprocentig fyrhjulsdrift betyder att alla fyra hjulen drar i alla lägen. En annan finess är 1X4-driften när man svänger brant och vill undvika att ett av bakdäcken gnids mot underlaget och slits i onödan.
Klarar det mesta
Till en början var det bara en liten klick som förstod sig på fyrhjulingar. Alla andra tyckte de bara bullrade till ingen nytta, ungefär som en vattenskoter. Med åren har tillbehören blivit allt fler, och i dag kan man i princip göra det mesta som måste åtgärdas på en tomt eller en lantgård, i ett stall eller ett bostadsbolag med en ATV.
– Släpvagn eller snöplog är de två vanligaste extrautrustningarna, säger Tikkanen, men man kan också koppla på en liten grävskopa eller kombinera en stockvagn med en kap- och klabbmaskin som transporterar färdiga vedträn till en hög eller till nästa släp.
Men fortfarande är ATV-fordonen rena fritidsfordonen för rätt många. Man kan behändigt komma till sina fiskevatten, till svampskogen eller till jaktmarkerna, och bytet får man hem på flaket. Man kan naturligtvis också nöjesköra, men komforten är inte i bilklass och bullret från motorn är ungefär som i en mopedbil. Hellre ska man kanske jämföra upplevelsen med den att köra motorcykel, fast utan balansproblemet.
Den senaste trenden är att man vill köra fyrhjuling mera socialt.
– Det kan vara den avgörande detaljen om valet står mellan en motorcykel eller en ATV, säger Tikkanen. För familjen kan det vara mera lockande att flera får plats i samma fritidsfordon i stället för att far i huset åker iväg ensam.
Året runt
En ATV är rätt öppen för alla skiftningar i väderleken i sin originalutgåva, men det är bara att plocka på utrustning som vindruta, väggar, tak och värmeaggregat om man vill ha en åretruntmaskin. Om det snöat på natten hakar man bara på plogbladet först och putsar upp närmiljön innan man sedan utan större problem ger sig ut på mera oplogad mark.
Ranger är en traktorregistrerad ATV som beroende på modell kan ta upp till sex passagerare. Störtbågar, bälten och skyddsnät är standard. Det är dessutom lätt att köra en Ranger också för en nybörjare. Automatlåda och fyrhjulsdrift gör att man i stort sett bara behöver gasa och bromsa. Drygt 450 kilo kan maximalt lastas på det tippbara flaket. Vid behov kan fordonet förstås också dra en båttrailer .
– Vanligen är bristande fantasi den största begränsningen. Man kan göra det mesta med en Ranger, säger Tikkanen.
I år kommer de traktorregistrerade ATV-fordonen i Finland att säljas i omkring 2 500 exemplar. Det är nästan hälften av alla sålda fyrhjulingar och prognosen tyder på att de nästa år blir i majoritet. Orsaken är att de kan framföras på allmän väg, men också att det krävs T-körkort som man får vid 15 års ålder. De lämpar sig inte minst för resor till och från skolan om man bor ute på landet där det inte finns vettiga kommunikationer, säger Tikkanen.
Eldriften kommer
En av nyheterna just nu är den eldrivna och fyrhjulsdrivna Ranger EV 4X4. Motorn på 30 hp/48 volt ger en maxdistans på 80 km per laddning, och med en topphastighet på 40 km/t är den ungefär i samma klass som mopedbilarna. Man kan växla mellan enhjuls-, tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. Elversionen kan dra 567 kilo på släp, lastar 228 kilo och har en markfrigång på 25,4 centimeter.
– Vi tror på en gradvis elektrifiering av segmentet, säger Tikkanen. Målgruppen är framför allt stora industriområden, industrihallar, flygplatser, hamnar, golfbanor, idrottsanläggningar och andra områden där avsaknad av lokala utsläpp är extra viktiga.
En annan av nyheterna är Range Diesel, en traktorregistrerad ATV med en trecylindrig Yanmar-motor på 904 kubik som levererar 24 hästar och lämpar sig utmärkt för jord- och skogsbruk, byggplatser och andra ställen där det vanligen är nära till dieselpumpen.