Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Dan Kronqvist
    Kolumn
    Dan Kronqvist
    "Det här är en attitydfråga, och i kryphastigheter sker ju egentligen inga allvarliga olyckor. "

    Trafiken är ett kollektiv

    Mostphotos
    Publicerad: 14.08.2015 09.28 • Uppdaterad: 14.08.2015 10.51

    Ämnesord

    • Trafik & motor
    • På väg

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Ring I runt Helsingfors är en av de många kraftigt förkalkade ådrorna i trafiksystemets blodomlopp. Normalt löper trafiken någorlunda, kanske med undantag för morgontrafiken i västlig riktning och kvällstrafiken tillbaka österut.

    Problemet är att det inte finns några marginaler för det oväntade.

    Häromdagen ledde en trafikolycka en bra bit längre västerut att trafiken i båda filerna stannade upp redan lite före Malm i morgonrusningen. En timme och några kilometer senare hade jag nått fram till första möjliga utfart som ledde dit jag var på väg, men under den timmen hade jag många tillfällen att idka praktiska studier i trafikpsykologi.

    Aggressiva filbyten till den kö som för stunden verkade vara aningen snabbare, och lika plötsliga byten tillbaka till den ursprungliga när det ändå inte var så, verkade vara den mest allmänna sysselsättningen. En bilist gav upp i sista sekunden, ställde sig på tvären och trängde sig över den fyllda ytterfilen till den ramp ner mot centrum som han nästan redan passerat. Alla avkörningsfiler packades fulla av opportunistiska förare som vann några billängder på att sedan klämma sig tillbaka in i kön i sista minuten. Andra körde tätt efter framförvarande bil för att ingen från rampen skulle få plats framför just dem.

    Det här är en attitydfråga, och i kryphastigheter sker ju egentligen inga allvarliga olyckor. Värre är det att samma egocentricitet följer med ut på raka landsvägen.

    På riksnivå har trafikpolisen noterat en minskning av grova brott mot trafiksäkerheten, men i de södra regionerna fortsätter allt som förr. I Västnyland, just nu det svartaste fåret, fick 22 bil- och motorcykelförare körkortet tillfälligt indraget under förra veckoslutet. Det är en rekordsiffra, i vanliga fall är det någon enstaka fartdåre som fastnar i nätet under ett veckoslut.

    Det här hände alltså inte i en organiserad razzia, utan i samband med normal trafikövervakning. På motorvägen till Åbo klockades en bil för 209 km/h på 120-sträckan i höjd med Lojo. På en 60-sträcka i Pusula kom en förare upp i 125 innan han stoppades.

    Enligt Trafikskyddets undersökningar kör vi i snitt mot rött ljus ungefär var sjunde gång som trafikljusen växlar. Här är det också den höga hastigheten som spökar. Den skapar situationer där vi inte hinner reagera på att ljuset håller på att växla. Panikaccelerationer i stället för inbromsningar i sista stund när ljuset slår om till gult kan leda till helt onödiga olyckor.

    Så länge vi inte förstår att trafiken är en kollektiv handling där vårt eget agerande påverkar många andra kommer det knappast att ske någon radikal förändring.

    Läs också

    13.8.2015Avsiktligt påkörd cyklist dog10.4.2015Alla andra kör som idioter
    Dan Kronqvist
    Ta kontakt Flera artiklar av Dan Kronqvist

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet