Spotifymodel­­len kommer till läsandet

"Det är för tidigt att säga om 'tidningsspotify' blir en populär tjänst", skriver Fredrik Nars.

Inom medieanvändningen har den så kallade Spotifymodellen redan blivit populär för musik- och videoanvändning. Den baserar sig på att man för en överkomlig månadsavgift får obegränsad tillgång till ett medieinnehåll.

Många har frågat sig när den kommer till läsandet. Svaret är att den funnits där i några år redan, men ännu inte slagit igenom på bred front. Det finns redan många tjänster där man för en fast avgift får läsa obegränsade mängder av innehåll - som i tryckt format skulle kosta mångfalt mer.

I Sverige finns det redan två konkurrerande tjänster där man för 99 kronor i månaden får läsa så många tidskrifter man vill. Tjänsterna heter Readly och Ztory och finns för de vanligaste pekplattorna och smarttelefonerna. Nytt är att Readly erbjuder även dagstidningar som Expressen, Sydsvenskan, GT och Kvällsposten. Sedan tidigare finns även böcker i sortimentet.

Appen, som jag testar på en IOS pekplatta, verkar lovande. Tidningarna är lätta att hitta, de öppnas fort och det är enkelt att bläddra och zooma på sidorna. Jag hittar snabbt favorittidskrifter som Veckans affärer, Allt om Historia och till och med amerikanska Adweek. Men stora tidskrifter som Time, Vanity Fair och Sköna Hem saknas.

Jag kan skapa bokmärken och favorittidningar och appen visar vilka tidningar jag redan läst. Läsupplevelsen störs något av halva rubriker, eftersom layoutare designar tidningar för publikation på papper, inte en pekplatteskärm, vilket innebär att upplevelsen på "tidningsspotify" är sämre än motsvarande för musik eller film.

Som representant för ett mediehus funderar jag över hur cirka 10 euro per månad skall ge alla dessa tidningar intäkter. Min reaktion är densamma som rockartisten Ulf Lundell hade gentemot Spotify i början: varför ha sina låtar där då man får minimala intäkter. Sedermera har det varit annat ljud i skällan då betalande användare av Spotify ökat.

Det är för tidigt att säga om "tidningsspotify" blir en populär tjänst, eller rentav det vanligaste sättet att läsa tidningar. Dels beror det på hur väl den tas emot av läsarna, dels hur fördelaktigt tidningarna ser på deltagandet - och om de anpassar sitt innehåll till denna kanal. Nu känns innehållet som om det tvingats in i appen, vilket ju beror på att innehållet görs för tidningar ... papperstidningar.