HU vill samarbeta med Stockholm om lärarutbildning
Helsingfors universitet ska ta hand om den svenska lärarutbildningen i huvudstadsregionen, fastslår universitetets prorektor Pertti Panula. Stockholms universitet är här en bättre samarbetspartner än Åbo Akademi, menar han.
Inför rambudgetförhandlingarna krävde SFP pengar till lärarutbildning på svenska i Helsingfors. Eftersom regeringens mål var fler studieplatser var de andra med på noterna och lärarutbildningen finns med i överenskommelsen som nåddes förra veckan.
Som ett led i försöken att förlänga arbetskarriärerna ska 123 miljoner euro satsas på att tillfälligt öka antalet högskolestuderande i branscher där arbetskraft behövs. På torsdag slår statsrådet fast budgetramarna och i samband med det också principer för hur miljonerna ska fördelas.
– Vi är mycket medvetna om att problemet med att få behöriga lärare är klart större på svenskt håll. Här finns alltså ett arbetskraftsbehov, konstaterar Anita Lehikoinen, kanslichef vid undervisnings- och kulturministeriet.
Det blir enligt Lehikoinen ett ansökningsförfarande enligt vilket högskolorna utarbetar förslag till hur utbildning som svarar på arbetskraftsbehoven ska ordnas. Högskolor kan samarbeta om utbildningar eller låta bli och beträffande lärarutbildningen på svenska är huvudsaken att bristen på behöriga lärare åtgärdas.
Inom SFP har man av tradition utgått från att Åbo Akademi ska bestämma takten. Ulla-Maj Wideroos, SFP:s starka kvinna i Österbotten, berättade nyligen för partiets Helsingforskrets att Helsingfors universitet borde vara med som samarbetspartner, men att det är ytterst viktigt att Åbo Akademi får ansvaret utbildningen.
Också för Marcus Rantala, SFP:s man i Helsingfors stadsfullmäktige, är Åbo Akademis roll viktig, men han betonar att bollen nu är hos universiteten.
– Åbo Akademi och Helsingfors universitet borde nu slå sig ner och tillsammans bygga upp ett förslag.
Men om de inte kommer överens?
– Då är följande alternativ att Helsingfors startar upp ett eget utbildningsprogram. Huvudsaken är att tilläggspengarna från ramförhandlingarna kommer den svenska lärarutbildningen i Helsingfors till godo.
Frustrerade över Åbo Akademis velande har också de nyländska SFP-riksdagsledamöterna Mikaela Nylander och Christina Gestrin gjort tummen upp för en stark roll för Helsingfors universitet. Det verkar som mer än ett sammanträffande att Pertti Panula, prorektor vid Helsingfors universitet, nu fastslår vem som ska sköta lärarutbildningen på svenska i huvudstadsregionen.
– Det är vi som bör ha huvudansvaret och vi vill utveckla en bestående lösning på problemet med obehöriga lärare. Vi har ju sett att tillfälliga lösningar medför problem. En del studerande hinner inte bli färdiga och forskning, som är väldigt viktig för vår skola, behöver bestående lösningar.
Vem vill ni samarbeta med?
– Vi ser i första hand samarbetsmöjligheter med Stockholms universitet. De har jobbat mycket med lärarutbildningen och de har forskning. Vi kunde ha forskningssamarbete, de kunde stå för en del av undervisningen här och vi kunde också ha lärarutbyte. Det här samarbetet kommer att utvecklas oberoende av hur det går med pengarna i rambudgeten.
– Och ska det vara utbildning på svenska så talar de faktiskt svenska i Sverige, så det kriteriet fyller de. Trots det tror jag inte att vi ska erbjuda ett program där allt är på svenska. Pisaframgångarna har gällt utbildningen på finska, så varför skulle vi inte låta de svenskspråkiga ta kurser som är de kvalitativt bästa i hela landet? Klart är ändå att vi ska utbilda kompetenta lärare för den svenska skolan.
Vilka är samarbetsmöjligheterna med Åbo Akademi?
– Jag utesluter ingenting, men de har haft huvudansvaret och vi ser resultatet.
SFP har flaggat för Åbo Akademis ledande roll.
– Jag undrar varför. Vi har landets bästa lärarutbildning och är flaggskeppet för den tvåspråkiga universitetsutbildningen.
Åbo Akademis rektor Jorma Marttinen vill inte kommentera Panulas förslag.
– Jag träffar honom på torsdag. Mer säger jag inte.
Så vill HU utbilda lärare
Utbildningsprogrammet ska vara permanent, tvåspråkigt och attrahera de bästa föreläsarna. Så tänker sig dekanus Patrik Scheinin lärarutbildningen vid Helsingfors universitet.
Nu är det dags att låta Helsingfors universitet försöka råda bot på lärarbristen i Nyland. Det tycker dekanus Patrik Scheinin vid beteendevetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet. Han har redan en ganska färdig plan för hur utbildningen skulle byggas upp.
– Vi har tänkt oss två grupper med 20 studerande, alltså 40 lärarstuderande per år. Och utbildningen måste bli permanent. Åbo akademi har försökt med tillfälliga, utlokaliserade linjer i Helsingfors men det har inte gett önskat resultat, säger Scheinin.
För att lyckas knyta de bästa forskarna, föreläsarna och professorerna till den beteendevetenskapliga fakulteten vill Scheinin kunna erbjuda dem fast anställning.
– Vi får inte de bästa lärarna till ett tre- eller femårigt projekt. Också för de studerande blir programmet attraktivare om det är permanent.
En del på finska
Den svenskspråkiga lärarutbildningen skulle delvis vara tvåspråkig.
– Vi har internationellt kända forskare och didaktiker som undervisar på finska. Jag ser inget hinder i att de svenskspråkiga studerande skulle gå en del kurser på finska och därmed få den bästa möjliga undervisningen.
För att få en kandidat- eller magisterexamen på svenska borde den studerande avlägga 70 procent av kurserna på svenska, resterande 30 procent kunde vara internationella eller finskspråkiga. Därtill måste den utexaminerade avlägga språkprov för att få undervisa på svenska.
– Vår uppgift är att ge den bästa möjliga undervisningen. Sedan är det inte avgörande på vilket språk någon enskild kurs har avlagts.
Efter att finansieringen klarnat kunde HU starta ett program för att utbilda svenskspråkiga lärare hösten 2016.
– Det här är en viktig sak som inte får sjabblas bort! Vi måste hinna få utbildningsprogrammet gjort och godkänt och lärare ska rekryteras. Jag ser hellre att vi startar 2016 med ett genomarbetat program än redan 2015 med en halvt genomtänkt plan, säger Patrik Scheinin.