Stora skillnader på privata vårdpriser
Priserna på privata hälsovårdstjänster varierar kraftigt i huvudstadsregionen. För konsumenten lönar det sig att ringa runt och be om närmare information om vad olika undersökningar kostar.
Konsumentförbundet har tillsammans med föreningen Huvudstadsregionens Konsumenter utrett hur privata hälsovårdsföretag med verksamhet i storstadsregionen prissätter sina tjänster.
Det är Dextras, Diacors, Mehiläinens och Suomen Terveystalos prissättning som jämförs med varandra.
– Det visade sig att prisskillnaderna på vissa undersökningar var mycket stora. Som en direkt följd av prisjämförelsen har vi rekommenderat att hälsovårdsföretagen tydligt informerar kunderna om vad olika undersökningar kostar. Tyvärr är lagstiftningen nu för tiden sådan att det är hälsovårdsföretagen själva som bestämmer hur de informerar om sina priser, säger Leena Simonen, ordförande för Konsument- förbundet.
Bland annat följande priser jämfördes: ett tjugo minuters läkarbesök hos en allmänläkare och en specialist, vissa tandvårdsingrepp, vissa laboratorie- undersökningar och priset på vissa röntgenundersökningar. Priserna som jämfördes var bruttopriser. FPA-ersättningen är inkluderad i priset.
Stora prisskillnader förekom bland annat på olika typer av magnetundersökningar. Prisskillnaden mellan den dyraste och billigaste magnetundersökningen av ett knä var 167 euro. Lika stor var prisskillnaden för en höftmagnetundersökning.
Priserna på olika laboratorieundersökningar varierade också mycket. Som exempel kan nämnas priserna på en fullständig blodbild. Terveystalos pris var 62,80 euro, Mehiläinens 48 euro, Dextras 40,40 euro och Diacors 31 euro.
Konsumentförbundet understryker att det ur konsumentens synvinkel är viktigt att hälsovårdsföretagen tydligt lägger fram sina prislistor och vad som ingår i priserna.
Varierande praxis
Tidigare förpliktigades den som säljer tjänster att tydligt informera kunderna om vad tjänsterna kostar. På grund av ett EU-direktiv ändrades lagstiftningen i juli 2013. Vissa tjänsteutövare befriades då från plikten att informera konsumenten om sin prissättning. Hälsovårdsföretagen hörde till de aktörer som inte längre enligt lag behöver visa upp sina priser.
En titt på hälsovårdsföretagens webbplatser visar att praxisen varierar för hur öppen prisinformationen är. Terveystalo har en relativt heltäckande prislista. På Mehiläinen säger kommunikationschef Karina Vikman att koncernen jobbar med att bygga upp en heltäckande prislista. Enligt Vikman är det viktigt att kunderna ska kunna bilda sig en uppfattning om vad vården kostar. Diacor informerar kunderna om priserna på de vanligaste undersökningarna.
Leena Simonen på Konsumentförbundet berättar att prisundersökningen ska följas upp i år. Det finns planer på att göra en likadan jämförelse i bland annat Åbo och Uleåborg.
Undersökningen är gjord utifrån priserna i november 2013 och resultatet redovisas i Kommuntidningen nummer 2/2014.