Väldressad balans till dans
Trots en framgångsrik karriär som dansare på Nationaloperan i Helsingfors och i Göteborg har dansen aldrig räckt till för Aapo Siikala. Vid sidan av den vill han designa och sy kläder professionellt.
Att sy lärde sig Aapo Siikala redan som barn. Hans mamma arbetade som textilföretagare och skräddare så redan som 12-åring gick han till skolan i kläder han sytt själv. Som anställd på Nationaloperan flera år senare smög han sedan in i kostymskrädderiet för att be om hjälp med egna projekt.
– Jag ville sy en kostym. Av olika skräddare fick jag olika råd så jag följde de anvisningar som lät bäst.
I dag jobbar han både med scenkläder för stora uppsättningar och med beställningar för privatpersoner. Jorma Uotinen, Esa Saarinen, Erika Turunen och Nina Hyvärinen hör till dem som burit hans design.
– Det mest spännande med människor är deras personligheter, men det är också krävande att ta fram det bästa i en kropp. Jag värnar om proportioner, rytm och känslan av att vara snygg. Perfekt symmetri finns sällan i någonting som är både intressant och vackert. Skönheten står på kanten till det fula. Självförtroende är alltid snyggt, säger Siikala.
Efter år av scenvana och kroppsnära jobb vet han hur vi rör oss. Han kan utnyttja sin anatomiska kunskap i formgivningen av ett tyg.
– När du går ut genom dörren på morgonen vet du aldrig vad dagen för med sig. Efter träningspasset kanske du spontant äter middag på stan. Jag vill att mina plagg ska passa olika situationer. I synnerhet utomlands har restauranger striktare etikett och om munkjackan inte är stilig kan du bli stoppad i dörren.
Okej att synas
I studion har designern radat upp flera kombinationer för modellerna: Simon Häger som är skådespelare och Mikko Viman som är sångare i rootsrockbandet The Wyman Family.
– Jag designar för män som är intresserade av sitt utseende och som inte är rädda för att synas. Jag klär män, inte "manliga" män. Om alla går i samma kostym ser det ut som om alla kommit ur samma fabrik. Många vill smälta in, men hur vi än gömmer oss så syns vi i alla fall.
– Som ung var jag blyg, jag var tyst i skolan och hatade lagsport. Numera är det svårt att hålla käften. Jag kan stå på scenen och öva i danslag på 85 personer, och jag känner mig modig. Livet är underbart! Det gäller att inte tänka på vad andra tycker, de kommer att ha sina tankar om dig oberoende av vad du gör.
I dag blir Aapo Siikala sedd genom bland annat sin talang, men han minns hur han under sina dansstudier undrade varför en viss repetitör poängterade hans fel mer än andras. Då han konfronterade repetitören fick han svaret: Jag ser bara dig.
Det är okej att synas, tycker sångaren Mikko Viman. Han använder slips bara på begravningar, men kavajer med gammaldags "old style-skärning" faller honom i smaken. Aapo Siikalas gråa jacka med getskinn på kragen är Vimans favorit.
– Jag har använt Aapos design på scen. Kläderna är bra att röra sig i och hans starka vision gör dem unika. Ingen annan designar likadana plagg!
Skådespelaren Simon Häger gillar de av Aapo Siikalas plagg som är både bekväma och ger en känsla av att vara uppklädd.
– Min stil är enkel, ren och nedtonad men jag vill ha något som bryter av. I dag har jag ett knallrött bälte som kontrast.
Av Aapo Siikalas kläder blir Häger mest positivt överraskad över byxorna.
– Kan jag se ut så? utbrister Simon.
Arkitektur på kroppen
För Aapo Siikala finns det en skillnad mellan att designa för scenen och för privatlivet.
– Danskläder får inte väga och de måste hålla även om de dras efter en traktor på asfalt. Teater- och operakläder är alltid beroende av deras ändamål.
För scenen innebär kostymdesignen alltid ett samarbete mellan regissör och medlemmarna i det konstnärliga teamet. Som proffs måste Siikala lyckas läsa in vad det andra letar efter, även när de inte kan klä det tydligt i ord. Kläderna för privatlivet har inte lika stränga begränsningar, men prototyper som inte fungerar i det riktiga livet förkastar han. Han ger inte upp förrän bekvämlighet och estetik är i balans.
Inspiration kan Siikala lika väl få av en antik kaffekopp som av den finska naturen, av arkitektur, film eller en person.
– Jag är kanske inte den mest typiska skandinaviska designern. Många av mina kunder bor utomlands och ofta passar mina plagg såväl för kvinnor som för män, om de sys i rätt storlek. Det mest spännande med livet är att tävla med sig själv och anta utmaningar.
Varför har du då valt tre olika karriärer, trots brist på tid?
– Dans och koreografier är förgängligt. Det är underbar konst i stunden som finns bara då det utförs. Kläder däremot håller i flera år och på kroppen blir de arkitektur.
Kläddesign skapar en balans till dansen, är kreativt och ett krävande hantverk. Han älskar att sy när det inte är bråttom.
– Det ena stöder det andra och jag känner mig rik med flera olika passioner i livet.