Rysk barnklädeskedja satsar på Finland
Ryska barnkläder landstiger nu på den finländska marknaden. – Tanken är att uppfostra barn i stil och kultur redan från unga år, säger Alexandra Kolzhanova.
Den ryska barnklädeskedjan Gulliver har precis öppnat sin butik i köpcentret Itis i Östra centrum i Helsingfors. Belysningen är ännu så dunkel att man lätt går förbi, men kläderna är färgglada och trendiga. Prisnivån verkar vara snäppet högre än medelnivå.
Julia Vatanski, mamma till tvååriga Maxim, strosar omkring och kollar in utbudet. Hon kommer från Ryssland men har bott i Finland sedan tonåren.
– Det här med en rysk barnklädeskedja i Finland är helt nytt för mig. Kläderna känns ändå ganska europeiska, säger Vatanski som följer med klädbranschen rätt noga.
Hittills har många finländska och internationella kedjor satsat på den ryska marknaden men nu testar Gulliver sina vingar också på finsk mark.
Julia Vatanski ser vissa kulturella skillnader mellan den finländska och den ryska marknaden när det gäller barnkläder.
– Generellt sett är ryssarna mer intresserade av varumärken, de gillar stiliga barnkläder som är snäppet dyrare. Många följer också det italienska barnmodet. I Finland värdesätter man ofta mer det praktiska och är kanske mer kvalitetsmedveten, säger Vatanski.
Butiksförsäljaren Mayya Jalas, som också kommer från Ryssland, håller med.
– Det finns kulturskillnader. För ryssarna är klädmärket viktigt, men god kvalitet uppskattas allt mer, säger Jalas.
Uppfostra i stil
Enligt Alexandra Kolzhanova, styrelsemedlem i Gulliver, satsar man både på ryska och på finska kunder. Kläderna är för tre månader gamla babyer upp till 12-åringar.
– Målgruppen är ryssar i Finland men jag hoppas verkligen också att finländska kunder hittar oss. Tanken är att uppfostra barn i stil och kultur redan från unga år. Kläderna är inte bara vanliga barnkläder, utan lika trendiga och eleganta som kläder för vuxna män och kvinnor. Personligheten får gärna synas i kläderna, säger Kolzhanova, som själv är fyrabarnsmamma.
Enligt henne är Gullivers grundkoncept att betjäna småbarnsföräldrar som har ont om tid, och som vill skaffa sina barn en hel matchande outfit från topp till tå.
– Vi valde att öppna just i Itis, för att det är lätt att nå också vardagar när småbarnsfamiljer har det hektiskt.
Butiken i Finland är den första i västra Europa, men tanken är att utvidga verksamheten till också andra länder.
– Jag har drömt om det här i flera år, men läget var av personliga skäl lämpligt nu när vi flyttade till Finland. I Moskva därifrån jag kommer finns redan tjugo butiker, i Ryssland totalt ungefär hundra butiker, säger Kolzhanova.
I veckan sjönk rubeln till sin lägsta nivå hittills. Hur påverkar det er försäljning?
– Affärslivet är alltid svajigt, det enda vi kan göra är att inte vara tråkiga. Jag tror ändå att läget gynnar oss. Klädpriserna i Ryssland är höga men jag kan erbjuda finländska kunder aningen lägre priser, säger Kolzhanova.