Vi älskar att jaga gamla soffor
På sajten tori.fi gjordes i fjol över 300 000 sökningar på ordet "soffa". Denna stora soffjakt är ett tecken på att våra konsumtionsvanor håller på att förändras radikalt, enligt forskare.
– De nätbaserade loppmarknaderna lockar redan fler användare än många stora nätbutiker. Det handlar inte längre bara om handel utan om en hel samhällsförändring, säger Seppo Roponen från företaget Comscore som kartlägger finländarnas internetvanor.
En av fjolårets stora vinnare på nätet var nykomlingen tori.fi. Sajten fungerar som en loppmarknad för snart sagt vad som helst och på bara fyra år har den blivit en av Finlands mest besökta sajter.
– Nätloppishandeln lever i helt andra cykler än detaljhandeln. Medan julkommersen är höjdpunkten för detaljhandeln är den bottennoteringen för nätloppisarna. Loppmarknaderna säljer i stället mest under sommarmånaderna som är sämst för detaljhandeln. Detta tyder på att det är något annat än de vanliga konsumtionsbehoven som tillfredsställs, säger Seppo Roponen.
Enligt Roponen tillbringar användarna också förhållandevis lång tid på sajten, vilket tyder på att själva surfandet och "fyndjakten" anses ha ett visst underhållningsvärde i sig.
Social handel, inte e-handel
Enligt Minna Autio, lektor i konsumentekonomi vid Helsingfors universitet, representerar sajter som Tori.fi, huuto.net och ebay.com en helt ny form av handel, en social sådan. Kännetecknande för den är att köpare och säljare hittar varandra direkt utan mellanhänder. Men också att riktiga möten mellan människor uppstår.
Jussi Lystimäki, vd på tori.fi, håller med.
– Vi har märkt att tori.fi också är ett slags socialt fenomen. En kund ringde och berättade att han och hans fru sålt vinterdäck på sajten. Köparna hade kört över hundra kilometer för att hämta däcken och det hela slutade med att köparna stannade hos säljarna och badade bastu och en ny vänskap uppstod, säger han.
Enligt Minna Autio sätter dessa nya konsumtionssätt också press på detaljhandeln.
– Tidigare var konsumtion något hierarkiskt där säljaren kunde reglera både tillgång och pris. I dag är handel mer av en dialog, och man talar mycket om "user experience", att köpandet och säljandet blir en upplevelse. Företag som beter sig hierarkiskt ses som omoderna medan de som lyckas i dag satsar mycket på "co-creation", alltså samarbete med kunden, säger hon.
Samtidigt blir gränsen mellan köpare och säljare suddig. Allt oftare talar man i stället om användare, folk som både köper och säljer i takt med att de behöver nya saker och vill göra sig av med gamla.
Nu vill vi dela
På nätet ser Minna Autio också helt nya former av konsumtion som bygger på att man delar. Konsumenterna vill inte längre nödvändigtvis äga allt de köper.
– Det finns redan nu många sajter där man kan hyra skor, dyra väskor eller tavlor. Andra sajter bygger på att man byter eller delar med sig av olika varor och tjänster. Tidigare var det viktigt att köpa något varaktigt men dagens konsumenter behöver inte nödvändigtvis äga saker, bara rätten att använda dem, säger Autio.
Ett bra exempel är enligt henne musikindustrin där fokus inte längre ligger på att äga musiken. I stället för att köpa fysiska cd-skivor köper man användarrätt till musiken, till exempel via sajter som Spotify.
Konsumentbeteendet gäller också fysiska produkter.
– Vi köper varor för att de ska passa in i just denna livssituation, men när livssituationen ändras tvekar vi inte att sälja den gamla soffan och köpa en ny som passar den nya situationen bättre. Som konsumenter tänker dagens människor helt annorlunda på ägande än de gjorde för bara tjugo år sedan, säger Autio.
Vad kan man dra för slutsatser av allt detta?
Minna Autio har inga direkt svar på frågan men en sak är hon säker på.
– Det blir svåra tider för alla som sysslar med immateriell handel i fysiska kvartersbutiker. Redan nu pågår nämligen både bil- och bostadshandel på nätloppisarna.
Växande fenomen
• Varje månad besöker cirka 1,3 miljoner personer sajten tori.fi. Antalet besök per månad är 10 miljoner.
• I fjol gjordes 2 miljoner affärer via sajten.
• Ungefär hälften av grejerna som läggs upp på sajten blir sålda.
• I fjol var de vanligaste sökorden på sajten ”soffa”, ”byrå”, ”Emmaljunga” och ”Jopo”.
Källa: tori.fi