Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Omstridd gatstump. I går, när penkisbilarna drog genom staden var bilköerna långa på Mannerheimvägens västra sida och den östra sidan så gott som bilfri. Foto: Niklas Tallqvist
    Bild
    /

    Bilfritt centrum splittrar staden

    Jenny Jägerhorn
    Publicerad: 13.02.2014 21.35 • Uppdaterad: 13.02.2014 21.38

    Ämnesord

    • Trafik
    • Helsingfors
    • mannerheimvägen

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Ska Mannerheimvägen bli fredad som gågata eller bevaras för bilister som vill till jobbet eller shoppa? De gröna och Samlingspartiet slåss om frågan, näringslivet ser hotbilder.

    De grönas förslag om att östra delen av Mannerheimvägen, från Stockmann till Posthuset, blir bilfri väcker debatt såväl ute på gatan som bland politikerna och näringslivet. Hannu Oskala, gruppordförande för De gröna i stadsstyrelsen lämnade i onsdags in en motion i fullmäktige om frågan, som en majoritet av ledamöterna undertecknade. Inom SDP förhåller man sig positiv till förslaget. Bland samlingspartisterna som är det största partiet väcker förslaget däremot motvilja. Pia Pakarinen, som också är vd för Helsingfors företagare, tycker att stadskärnan borde beaktas som en helhet.

    – Jag tror att gågatan skulle ha en negativ effekt på handeln. Den som inte rör sig med bil brukar köpa mind­re och lättare saker. Goda köprutter borde förstärkas och man borde undersöka närmare hur folk rör sig, säger Pakarinen.

    Också vid Helsingforsregionens handelskammare väcker förslaget kritik. Handelskammaren poängterar att företagen i Helsingfors cent­rum står för 20 procent av Finlands bnp och att företagen söker sig till områden med goda trafikförbindelser och som nås med bil. Vice vd Jorma Nyrhilä understryker att man inte ökar företagsverksamheten med fler begränsningar.

    Även Helsingfors stads näringslivschef Nyrki Tuominen är skeptisk.

    – Vi talar om landets största affärscentrum där gågatan avsevärt kan försämra nåbarheten samtidigt som konkurrensen med andra köpcentrum hela tiden hårdnar. Dagstid är största delen av bilismen på Mannerheimvägen arbetsrelaterad. Det är sådana personer som helt enkelt inte går med kundens papper under armen och läser dem i spårvagnen. Risken finns att vi förlorar skattebetalare till andra regioner, säger ­Tuominen.

    "Kan inte jämföras med Ströget"

    Han tycker inte man kan jämföra Mannerheimvägen med till exempel Ströget i Köpenhamn, som på 1960-talet väckte mycket debatt.

    – De är som natt och dag. Ströget är smalare och har butiker på bägge sidor om gatan. Affärerna vid Mannerheimvägen är inte tillräckligt lockande för att man skulle uppnå kommersiella fördelar.

    Tuominen är inte principiellt emot gågator utan tycker bara att Mannerheimvägen inte är rätt ställe för en gågata.

    – Vi borde fundera på centrum ur ett helhetsperspektiv och väcka liv i diskussionen om Helsingfors behöver en gågata.

    De grönas Hannu Oskala säger att han ofta hört argumenten om negativa effekter på försäljningen.

    – Motsvarande försök ute i världen har tvärtom visat att omsättningen i butiker och varuhus vid gågator oftast har ökat. Det är människorna som gör staden livskraftig. Bilismen minskar inte drastiskt och man når p-grottorna lika bra också i framtiden, säger Oskala.

    Två filer på östra sidan

    Trafiken skulle enligt förslaget dirigeras om och löpa längs med väst­ra sidan av Mannerheimvägen, som skulle bli dubbelriktad. Oskala jämför med sträckan mellan Nationaloperan och Finlandiahuset där det också i princip bara finns en ­dubbelriktad fil för personbilar.

    – Enligt stadsplaneringskontorets undersökning kör 14 000–18 000 fler fordon dagligen vid sträckan mellan Finlandiahuset och Operan än vid den föreslagna sträckan mellan Stockmann och Sokos. Biltrafiken ryms säkert bra också på två filer också i södra delen av Mannerheimvägen, säger Oskala.

    Enligt Helsingfors stads trafikplaneringschef Ville Lehmuskoski är det inte så enkelt.

    – De är inte jämförbara, det är två helt olika miljöer.

    Lehmuskoski förhåller sig ändå positiv till förslaget.

    – Man borde främja möjligheten att gå i centrum. Men trafikarrangemangen blir säkert svåra att lösa, jag kan ännu inte säga om det är möjligt. Vi kommer absolut att utreda frågan.

    Motionen behandlas troligen av fullmäktige i höst efter att bland annat trafikverket och byggnadskontoret kommit med sina utlåtanden. Oskala uppskattar att gågatan kunde bli verklighet våren 2015. Eftersom det är fråga om en tillfällig lösning behöver detaljplanen enligt Oskala inte ändras.

    Några billigare lösningar med betonggrisar tror Oskala inte på utan ser hellre att stadens centralaste gata får en värdig lösning. Prislappen uppskattar han kunde ligga kring en halv miljon euro.

    – På sommaren när 10 000 turister rör sig i staden kunde där till exempel finnas en paviljong med högklassig finsk design.

    Jenny Jägerhorn
    Ta kontakt Flera artiklar av Jenny Jägerhorn

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet