Västmetron kör i gång först 2016
Västmetron blir försenad. Siemens lyckas inte hålla tidtabellen för automatiseringen. Metron kör till Esbo tidigast i augusti 2016.
Esbo stads tekniska direktör Olavi Louko medger att metron knappast anländer till Mattby enligt tidtabellen, vid årsskiftet 2015–16.
– Metron blir försenad, det dröjer nog en bra bit in på 2016 innan västmetron kör i gång. Förseningen beror på Siemens, de lyckas inte fixa automatiseringen utan sätter sin tid på att kräva HST på mera pengar, säger Louko i egenskap av styrelseordförande för Västmetro Ab, som har i uppdrag att bygga tunneln och stationerna längs den nya linjen.
Enligt Louko är den 15 augusti 2016 ett realistiskt datum för när metrotrafiken västerut kan starta.
– Det är förnuftigast att göra en så här stor förändring i kollektivtrafiken samtidigt som HST övergår till hösttidtabell. Det är två och ett halvt år till dess, under den tiden borde Siemens hinna slutföra automatiseringen.
Förseningen kommer att kosta pengar. Hur mycket kan Louko inte ännu säga:
– Det kan lätt handla om ett par miljoner euro per år.
En försening av den här storleksklassen betyder att busslinjerna mellan Esbo och Helsingfors, som skulle upphöra när metron startar, måste fortsätta köra som förr i åtminstone åtta månader. Ari Lehtinen (SDP), medlem i HST:s direktion, misstänker att förseningen blir ännu större.
– Jag har från flera olika håll fått höra oroväckande påståenden om att västmetron kan köra i gång tidigast år 2017. Om det stämmer så är det katastrofalt, säger Lehtinen.
Katastrofen verkar vara ett faktum. I den lägesrapport som direktionen för HST ska få ta del av under sitt möte på torsdag kommer Siemens att medge att man inte lyckas hålla den planerade tidtabellen, automatiseringen blir inte klar till årsskiftet 2015–16. Siemens har stora problem på nästan alla delområden: med att installera automatiserade portar på perrongerna, med att automatisera de gamla metrovagnarna och med att leverera nya tåg.
– Nu måste vi utreda alla möjliga alternativ. Stationerna och tunneln verkar bli färdiga som planerat, men om trafiken inte kommer i gång står de tomma. Det går att köra de automatiserade tågen manuellt också och det är ett alternativ som vi nu måste ta i beaktande, säger Lehtinen.
Han var med om att beställa automatiseringen 2008 och då köpte HST ett färdigt paket av Siemens, en nyckelfärdig lösning som skulle vara klar under 2014. Den tidtabellen har spruckit för länge sedan. Han känner sig minst sagt besviken.
– Hur kan det vara så här svårt att automatisera en metro? frågar sig Lehtinen.
Tingsrätten kommer att behandla en tvist mellan Siemens och HST som gäller böter för att den första leveransen försenades. Olavi Louko ser det som ett alternativ att HST kräver Siemens på ytterligare ersättningar när starten för hela västmetron försenas.