Extra avgifter ger dyra biljetter
Många resebyråer säljer flygbiljetter billigare än flygbolagen. Men den som köper flygbiljetter via resebyråer på nätet kan bli förvånad av höga avgifter på betalning med kreditkort.
En sökning på portalen Vertaa.fi i mitten av januari visar att en biljett mellan Helsingfors och Milano är billigast via resebyrån Travelstart, 298 euro är 10 euro mindre än om biljetten köps direkt från flygbolaget. När man ska betala visar sig kreditkort vara det enda alternativet, vilket kostar 13 euro och 50 cent – alltså 4,5 procent av biljettpriset. Det innebär att biljetten är billigare att köpa direkt via flygbolaget.
Vid Vertaa.fi berättar Aki Ylinen att man utgår från en så genomskinlig prissättning som möjligt.
– Jag är förvånad och måste kolla upp det med resebyrån. Annars angår det inte oss vad de gör, men eftersom vi har avtalat att hålla priserna genomskinliga borde de också vara det.
Enligt Ylinen ska man kunna köpa en biljett via Travelstart till det pris som kunden först klickar fram.
Travelstart är en rätt stor aktör i Finland. Huvudkontoret finns ändå i Sverige, i Finland finns bara en kundtjänst.
Hbl får vänta en halvtimme innan kundtjänsten svarar. Personen i andra ändan berättar att resebyrån vanligtvis erbjuder betalning via nätbank, men att ett tekniskt fel uppstått och att det är oklart när felet åtgärdats.
Den här informationen kunde kunden inte få via webbsidan.
Avgifter lagliga
Maria Vuorelma har också stött på problem när hon har köpt sina flygbiljetter via resebyråer på nätet. Vuorelma vill betala med kreditkort, men har ibland avstått på grund av de höga tilläggskostnaderna.
– Om man inte betalar på kredit har man inga garantier för att man får pengarna tillbaka om något går fel i bokningen. Dessutom gör jag mycket arbetsresor som jag får utgifterna tillbaka för och då skulle jag helst inte debitera avgiften från mitt eget konto, säger Vuorelma.
På Luottokunta ser man inga problem i tilläggsavgiften på kreditkortet.
– Det är helt enligt finländsk lagstiftning, säger Merja Lankinen på Luottokunta.
Däremot är det inte okej att uppge ett pris som inte berättar allt, enligt Konkurrens- och konsumentverkets tre år gamla riktlinjer för marknadsföringen av flygbiljetter.
Enligt riktlinjerna är marknadsföringen av priset vilseledande om där "uppges priser som konsumenten i själva verket inte kan köpa biljetten för".
– Alla obligatoriska kostnader som ingår i biljettens slutgiltiga pris måste anges, säger Jukka Kaakkola, jurist på verket.
Kaakkola säger att det också gäller resebyråernas priser som Vertaa.fi visar i sina sökresultat.
– Våra kontrakt säger att biljetten måste gå att köpa till det priset som visas på våra sidor. Förstås kastar priserna på flygbiljetter hela tiden så ibland kan priset hinna ändras medan kunden klickar sig från oss till resebyråns sidor, säger Aki Ylinen.
Extra tjänster kostar
En klar profitmöjlighet för resebyråerna finns i de otaliga tilläggstjänster som nästan utan undantag prackas på kunderna. Innan man kan köpa en biljett hos resebyrån Opodo måste man till exempel klicka bort fyra olika tilläggstjänster, såsom en konkursförsäkring och personlig kundservice.
– Inga tilläggstjänster är förvalda utan det är ett aktivt val som måste göras av vår kund, säger Anne-Marjut Väänänen på Opodo.
Aki Ylinen tycker inte att tjänsterna i sig är ett problem, utan snarare sättet som man marknadsför dem.
– Nästan alla säljer tilläggstjänster, vilket i sig är okej. Men många kunder köper dem säkert också av misstag. Det är beklagligt att man gjort det så svårt att alla inte kan klicka bort alternativen, säger Ylinen.
Opodo tar 2 euro om man betalar med nätbank och upp till 8 euro om man betalar med kreditkort. Priset är alltså inte detsamma som ursprungligen anges på Vertaa.fi.
– För oss är det viktigt att konsumenten ser det förmånligaste priset inklusive leveranskostnader. Tilläggstjänster räknas inte med. Odopa räknar kreditkort som en tilläggstjänst, säger Ylinen.