Come to Finland växer över gränsen
Come to Finland började som ett projekt för dryga sex år sedan och kom till av en slump. I dag är det ett välmående, expanderande företag.
I kontoret på Topeliusgatan trängs bruna papplådor, affischer och allehanda prylar med texten Come to Finland. Projektet som började för sex år sedan med boken Come to Finland, Affischer & resor 1851–1965 växer i rask takt. Den senaste injektionssprutan heter Gunnar Forsström. Han är förvisso död sedan länge, men hans alster lever nu mer än någonsin.
Det var en samlare i Åbo som tog kontakt, han hade för många år sedan genom ett dödsbo kommit över originalskisser av Gunnar Forsströms affischer. Nu finns verken, som antagligen ingen sett sedan 1950, mångfaldigade som nytryck. Motivet är Helsingfors och samtliga är gjorda inför stadens 400-årsjubileum.
Innan nytrycken av planscherna kunde göras gällde det att få tag på anhöriga till Gunnar Forsström. Det var rena detektivarbetet, men nödvändigt – utan rättigheter, inget tryck.
Forsströms släktingar Eva Löfström och Susann Herrgård hittade Magnus Londen i Karis och Svartå. De hade aldrig sett affischerna och var väldigt glada över att släktingens vackra verk skulle tryckas upp.
Positiv klang
Grafiska och konstnärliga affischer var ofta den viktigaste marknadsföringskanalen för finländska reseföretag, städer och semesterorter fram till 1960-talet. Och visst är de lockande! Attityden är välkomnande, positiv och utformningen av affischerna stilig.
– Jag diggar jättemycket den bild av Finland som affischerna ger. Jag har i oändlighet talat om den där gula affischen av Helsingfors.
Han pekar på en affisch av Jorma Suhonen som fått namnet "champagnedamen" – en elegant dam som njuter av livet vid ett lugnt huvudstråk i Helsingfors. Spårvagn nr 4 och Riksdagshuset ståtar i bakgrunden.
– Den är en perfekt glansbild av det som man skulle vilja att Helsingfors var. Inga bilar, ingen stress, bara champagne och spårvagnar, säger Londen.
För konstnärerna var jobbet däremot ingen flärdfull tillvaro. Till exempel Forsström blev aldrig rik på sitt jobb, men i gengäld fick han göra det han älskade – teckna och måla – i stället för att som fadern bli smed på Svartå bruk.
Kulturprojektet blev företag
"Visst hoppas vi att det finns någon form av ekonomisk belöning i slutet av projektet. I alla fall så stor att projektgruppen får tillbaka de pengar vi personligen satsat."
Så uttryckte sig Magnus Londen när projektet tog fart, då för flera år sedan.
– Det började med boken Come to Finland på finska och svenska. Det var inte meningen att det skulle bli något mer, men sedan ville Utrikesministeriet ha boken på engelska.
Boken gavs också ut på franska och tyska och snart började folk fråga var man får köpa affischer med samma motiv.
Det stora intresset för motiven gav journalisten och författaren Londen en tankeställare. Kanske det var det dags att gå utanför sin bekvämlighetszon och pröva på någonting nytt?
– Det var 2008 som vi beslöt att göra nytryck i form av några vykort och affischer. Vi sålde dem och tryckte några till. Och så höll vi på. Det visade sig rätt snabbt att det finns efterfrågan på vykort och planscher. I dag har vi nästan 200 återförsäljare i Finland och utomlands.
Nära konkurs
– Retretti var en av våra första stora kunder, men sommaren 2012 visade det sig att företaget inte betalade sina räkningar – det gick sedan i konkurs!
– Då stod vi vid ett vägskäl – växa eller lägga ner.
Vilket valet blev behöver inte sägas. Londen sökte upp investerare, och kommanditbolaget blev aktiebolag. Omsättningen närmar sig nu 200 000 euro, bolaget har fem anställda och planen är att växa ordentligt de närmaste åren.
Korgen med produkter är rätt stor. Det finns allt från brickor, till anteckningsböcker till kalendrar. Alla produkter tillverkas i Finland och man strävar efter att använda ekologiskt hållbara material.
– Om produkten heter Come to Finland skulle trovärdigheten lida om produkterna var gjorda utomlands, konstaterar Magnus Londen och produktutvecklaren Solveig Brüning.
Det ska vara konsekvent.