Knepigare skolväg för familjer i Esbo
Ny trafikplanering hotar busshållplatsen närmast Mattlidens skolcentrum i Esbo. Då västmetron invigs försvinner också de flesta linjer som kör förbi skolan.
Vardagsmorgnarna hos familjen Ramm-Schmidt i Notudden i Esbo är noggrant planerad. På morgonen hoppar den ena föräldern på regionbussen 132 som går dryga hundra meter från dörren rakt in till jobbet i centrum. Den andra kör barnen med bilen till daghemmet och förskolan vid Mattlidens skolcentrum. Bilen lämnas vid parkeringsplatsen bredvid busshållplatsen, och så hoppar den andra föräldern på buss 132 rakt in till jobbet. På hemvägen detsamma, men i omvänd ordning.
När västmetron invigs får Ramm-Schmidts tänka om helt.
– Med det nuvarande arrangemanget har vi klarat oss med en bil, men det blir i praktiken omöjligt såsom det nu är planerat. Det var ju knappast meningen, då metroprojektet sattes i gång, att folk skulle börja köra mera bil, säger Michaela Ramm-Schmidt.
Hållplatsen flyttar längre bort
Helsingforsregionens trafik HRT publicerade förra veckan de preliminära skisserna på hur matartrafiken och busslinjerna kör i framtiden. Hittills har bussförbindelserna till Esbos största skolcentrum varit snudd på optimala. Både många interna Esbolinjer och regionbussen 132 har stannat precis utanför skolan. I skisserna försvinner den här hållplatsen helt.
Att västmetron och de förändringar den medför påverkar elever, lärare och föräldrar är ett faktum. Men hur många det påverkar negativt är oklart. Därför tycker rektorn för Mattlidens skolcentrum Laila Andersson att det är bra att saken diskuteras.
– Många barn bor ganska nära skolan. Av de äldre skolbarnen, från åk 3 uppåt, är det också många som cyklar till skolan, säger Andersson.
Föräldrarna har fått information via skolans intranät Wilma. Även föräldraföreningen och skolans direktion har fått informationen.
– Den 27 januari har vi direktionsmöte då vi diskuterar frågan, säger Andersson.
Med sammanlagt över tusen elever och daghemsbarn är Mattlidens skolcentrum Esbos största. Enligt Jonne Virtanen, kollektivtrafikplanerare på HRT, har det beaktats i planen så gott det går.
– Visst, det kanske stämmer att skolvägen förändras så att det inte går en buss från dörr till dörr. Men man kommer helt behändigt till skolan också i framtiden, säger Virtanen.
– Det går två busslinjer med hållplats nära skolan. Linje 111 med hållplats vid Fjärdingsvägen och 112 med hållplats vid Gäddbergsvägen. Det är några hundra meter till skolan från dem, säger Virtanen.
I planeringen av linjerna har man utgått från metron och ritat in linjerna så nästan alla leder dit. Det är tänkt att eleverna tar sig med metro eller matartrafik till köpcentret Iso Omena och går därifrån (900 meter), eller byter till 111 eller 112 som tar dem närmare skolan.
Men Michaela Ramm-Schmidt övertygas inte av det här upplägget.
– Jag vill se den första- eller andraklassare som först ska ta en buss till terminalen vid Iso Omena, som för övrigt kommer att vara väldigt livlig när metron kör i gång, sen hitta rätt hållplats, ta rätt buss, stiga av och gå till skolan. Och detsamma på hemvägen. För ett litet barn blir det väldigt komplicerat.
Hon tycker också det känns orimligt att de yngsta eleverna skulle gå nästan en kilometer från terminalen, antingen genom en på vintern mörk park, eller längs en livligt trafikerad väg.
"Konstigt sätt förbättra kollektivtrafiken"
Förutom linjerna väcker antalet p-platser dubier. Bara 350 p-platser har ritats in.
– Det är ju tänkt att västmetron ska användas också av pendlande Kyrkslätts- och Sjundeåbor till exempel.
Det känns enligt henne som om man vid planeringen av linjerna bara beaktat dem som tar sig rakt in till jobbet och tillbaka hem.
– Men det finns många som har goda skäl att ta bilen en bit av vägen, men som ändå inte vill köra hela vägen till centrum. Man kanske skjutsar barnen nånstans, går på gym eller till butiken.
Att föra barnen till dagis med buss är knepigt, speciellt om det inte i framtiden går en buss direkt. Resorna och pusslandet balanserar redan på gränsen till vad familjen kan hantera. Blir det mer komplicerat är den enda vettiga lösningen två bilar.
– Det är ett konstigt sätt att "förbättra kollektivtrafiken" att tvinga folk att använda bil då det finns luckor i trafiknätverket och inga vettiga alternativ. Metron har kostat massor. Då ska det väl göras så att folk verkligen kan använda den.
Ett möte som är öppet för invånarna ordnas på Iso Omena den 21 januari. Planen över linjenätet finns på Västmetrons webbsida och kan kommenteras fram till den 2 februari.