Glasögonmuggar orsakar hamstring
Hamstringen är i full gång. Efter bara en vecka i handeln säljs den nyaste muminmuggen för flerfalt högre summor på köp-och-säljsajter på nätet.
Toves jubileumsmugg heter muggen med motiv ur boken Den farliga resan. Den tillverkas för att hedra att det har gått 100 år sedan författarens födelse.
Den 2 januari kom den till salu och i många affärer verkar den ha orsakat i det närmaste kaos. Orsaken är en liten glasögonbild som finns på insidan av var sjätte mugg – det är just de exemplaren som folk vill komma åt.
I Iittalas egna butiker kostar muggen – oberoende av om den är glasögonprydd eller inte – 29,90 euro. På köp-och-säljsajter på nätet begärs flerfalt högre priser. På tori.fi var rekordet i fredags 140 euro medan auktionssajten huuto.net hade utgångspris på till och med 100 euro. Då är det muggarna med glasögon som är till salu.
– Det är beklagligt att en del köper stora mängder muggar för att sälja dem vidare i hopp om god förtjänst, säger Nina Colliander som är kommunikationschef vid Fiskars som Iittala är en del av.
Enligt henne har besvikna kunder kontaktat Iittala för att muggarna har tagit slut.
Det har uppstått köer då nya partier kommit in och i Iltalehti berättas om kunder som rivit muggar ur varandras händer. Också Colliander har fått information om att det gått vilt till.
Hon manar ändå till lugn.
– Muggen är till salu bara i år, men vi producerar hela tiden till av dem enligt åtgång. Det finns 51 veckor kvar av året.
Är glasögonen ett smart marknadsföringsknep från er sida?
– Muggarna baserar sig på Tove Janssons böcker och idén till glasögonen kommer direkt från Den farliga resan där de är porten in till nya äventyr. Vår avsikt har varit att ge kunderna en rolig överraskning.
Ett besök i några butiker i Helsingfors ger vid handen att de glasögonprydda muggarna är slut, medan det finns gott om jubileumsmuggar utan dem.
Finns det en risk att muggarna utan glasögon blir kvar i affärerna?
– Oftast går muminmuggarna åt, men det ska bli intressant att följa med hur det blir.
Misslyckat
Sanna Vento är butikschef för Moomin shop i Forums köpcentrum. Hon menar att det som var tänkt som en rolig grej har visat sig göra många besvikna. Tongångarna på internet är till och med hätska.
Med sin erfarenhet hade hon anat att det kunde gå så. I butiken finns det av de glasögonprydda muggarna, men Vento fattade tidigt beslutet att sälja muggarna bara i set på sex stycken. I sådana förpackningar – med fem muggar utan och en med glasögon – kommer de till affärerna från tillverkaren.
– Så här kan vi garantera att alla som vill ha en mugg faktiskt får en. Vi är dessutom så få som jobbar här att vi inte kan titta in i alla muggar efter glasögonen för att hjälpa kunderna.
Hon tycker att Iittala borde ha packat in muggarna så att man först då man köpt en skulle ha sett om man fick "överraskningen" eller inte. Hon ogillar också att Stockmann kunde sälja av muggarna i förväg redan före jul och menar att det bidragit till hysterin.
– Ha is i magen. Det kommer säkert att finnas av muggarna också i slutet av året.