Julrean gynnas av klämdagarna
Trots en viss tjuvstart har rean nu inletts officiellt i de flesta affärer och varuhus. Både kunder och affärer drar nytta av att det i år infaller flera klämdagar som också verkar vara lediga dagar för många.
Två dagar julstängt tycks ha gett ny energi och nya köpkrafter till dem som trängdes i affärerna i hopp om att göra reafynd. Som så många år tidigare är det framför allt dam- och herrmode som är speciellt i ropet efter jul.
Handeln runtom i landet har haft och har stora förväntningar på julförsäljningen och realisationerna eftersom handelns totalförsäljning hittills i år har gått trögt. Omsättningen på varuhusens och stormarknadernas försäljning av kläder har sjunkit så mycket som 5,6 procent under perioden januari–november jämfört med samma period i fjol.
Traditionell realisation
Både Stockmann, Intersport och Anttilas varuhus följer traditionellt mönster och inleder sin realisation första vardagen efter jul. Visserligen påpekar försäljningschef Petri Mielonen på Stockmann att det är en relativt ny tradition. För inte alltför länge sedan inleddes realisationerna i januari.
– Försäljningen av vinterprodukter har varit rätt jämn trots den varma vintern. Skidor, rattkälkar och andra snöprodukter fyller ett flerårigt behov. Kunderna vet att snön kommer förr eller senare. Det är inte fråga om impulsköp, säger Mielonen.
Varuhuschef Taru Vartiainen på Anttila i Kampen ser med tillförsikt på realisationen som har kört i gång. Julförsäljningen i varuhuset gick egentligen helt skapligt.
– Det positiva med årets julhandel är att den fördelade sig på extra många dagar i år. Den inleddes tidigt och var ännu mycket livlig dagen före julafton och till och med på julaftonen, säger Taru Vartinen.
Tid att handla
– Det är skönt att ha extra tid att gå omkring och titta på vad affärerna har att erbjuda. Jag har flera lediga dagar nu kring jul och nyår, säger Anne Kallaluoto. Hon har för en stund sedan köpt en dyna och är mycket nöjd över sitt fynd.
Tuula Lehtisalo tar sig en titt på lakanssortimentet i Anttila. Hon passar ofta på att slinka in på realisationer för att se om hon hittar något med hög kvalitet till ett förmånligt pris.
Aarre Napritson jobbar som busschaufför i Finland men kommer från Estland. Han jämför gärna prisnivån på samma produkter som säljs av samma kedja i Finland och i Estland.
– Det händer rätt ofta att priserna är olika. En produkt som är på erbjudande i Finland kan vara dyrare i Estland, säger Aarre Napritson som var på jakt efter en sodamaskin för en väns räkning.