Vilda västern i spelbranschen
För tio år sedan vittrade ett av världens största mobilspelsföretag bort i Helsingfors. Hbl träffar vd:n som fick rida på bubblan.
Det är inte helt fel att kalla Panu Mustonen för millennieskiftets Herr Hollywood. Iklädd stetson, blankputsade cowboystövlar och svart Armani-kostym förhandlade han med filmmogulerna i Los Angeles minst tio dagar i månaden. Hans tid som vd för finska Springtoys, ett av världens första och största företag för mobilspel, sammanföll med Finlands storhetstid inom mobiltelefoni.
– När finländarna talade mobiler på världens mässor lyssnade amerikanerna andäktigt, minns Panu Mustonen.
Under åren 2000–2001 samlade han på sig minst 400 resdagar. Det var inte bara till Hollywood Panu Mustonen reste för att förhandla till sig rätten till att omvandla filmer till mobilspel. Som 29-åring blev han snabbt en anlitad talare i hela världen på mobil- och spelmässor.
– En gång gjorde jag en arbetsresa jorden runt på tio dagar: Helsingfors–London–Boston–New York–Los Angeles–Sydney–Hongkong–London.
När Panu Mustonen en dag dök upp på Springtoys kontor vid Skillnaden i Helsingfors blev det stopp.
– Jag blev närapå inte insläppt eftersom killen som öppnade inte kände igen mig. Under ett år anställde vi 60–80 personer, så det dök kontinuerligt upp nya ansikten. Efter den incidenten printade vi ut ett papper med en bild på mig invid dörren. På lappen stod mitt namn och att jag var företagets vd.
Disney på tråden
När man talar om framgångarna som Supercell och Rovio kammar hem i dag glömmer man lätt att de utgör den andra vågen framgångsrika finska företag som gör spel för mobilen. Den första vågen med ärkerivalerna Riot Entertainment och Springtoys startade i slutet av 90-talet. Största uppmärksamheten fick kanske Riot Entertainment. Företaget steg som en raket och drog in 20 miljoner dollar i finansiering. Kraschen var lika spektakulär som uppgången (mer om det i texten invid). Men också Springtoys fick mycket synlighet.
– Utländska medier vallfärdade till Finland tack vare mobilspelsindustrin. Också på hemmaplan kändes det som om minsta steg som togs inom mobilspelsindustrin bevakades.
Som vd för Springtoys blev Panu Mustonen en bekant nuna. År 2000 satte gratistidningen City honom på listan över Finlands mest eftertraktade ungkarlsmiljonärer. Tidningen tillade att flickvännen bor på annan ort.
– Ja, man kan säga att flickvännen – och hennes far – hade ett och annat att säga om den utnämningen. Dessutom var jag ju miljonär enbart på pappret.
Efter den andra finansieringsronden samlade Springtoys in 15 miljoner dollar i utländskt riskkapital. En av investerarna var Disneyägda Shamrock. I samma veva uppskattade finansiärerna att Springtoys var värt 80 miljoner dollar.
– Det var under samma period som (Soneras enhet) Zed var värt en miljard mark och all världens investeringsbanker kom till Finland.
Diska med Angela Merkel
Riskkapitalisterna satte hårda tillväxtkrav på Springtoys.
– Målet var att antingen bli såld eller listas på Nasdaq-börsen i USA. Vi var nog många som lockades av dollartecknen, säger Panu Mustonen.
Mindre än en månad efter att Springtoys grundades 2000 skrev Wall Street Journal för första gången om dem. I maj samma år listade Time Magazine Springtoys som ett av topp 50-teknologiföretagen i Europa.
Springtoys skapade bland annat spel som programmerades in i simkorten, medan andra fungerade med WAP. För den som redan glömt bort WAP så var det en typ av primitivt internet i mobilen. Ett av de populäraste spelen hette Virtually snowboarding. En dag fick Panu Mustonen ett samtal från Samlingspartiet där han ombads ordna kvällsprogram åt den gästande dåvarande oppositionspolitikern Angela Merkel. Kvällen slutade med att Merkel, hennes partikolleger och Mustonen spelade snowboardspelet i timtal.
– När vi ätit klart föreslog hon att vi skulle diska efter oss, så där stod jag och diskade tillsammans med Angela Merkel!
Springtoys blev inte långlivat för 2002 fusionerades de med en annan mobilspelsfirma och bytte namn till Codetoys. Panu Mustonen hade redan 2001 dragit sig tillbaka från vd-posten och beslöt att söka sig vidare när Codetoys valde att satsa på sms-spel. Inte långt därefter briserade it-bubblan.
Varför blev mobilspel ingen stor hit vid millennieskiftet?
– Kom ihåg att pekskärmen inte var uppfunnen då, utan uppsättningen knappar såg olika ut beroende på telefonmodell. I dag klarar du dig med att lansera ett spel som fungerar på två till tre plattformar. Ytterligare ett problem var att minnet i telefonerna var litet, vilket var något du måste ta i beaktande när du skapade spelen. Vi var helt enkelt för tidiga med mobilspelen. WAP var ändå relativt ovanligt. Dessutom var marknaden utspridd. Du måste förhandla enskilt med varje operatör i varje land. Det var först när App Store kom som allt förändrades.
- Ålder: 42.
- Ursprungligen från: Joensuu.
- Bakgrund: Med och grundade ett av världens första mobilspelsföretag, nu ansvarig för Elisas affärsutveckling. Suttit i styrelser för olika spelföretag. En av initiativtagarna till paraplyorganisationen Neo Games för spelindustrin. Nu även lärare på spelutvecklarlinjen på folkhögskolan Laajasalon opisto i Helsingfors.
- Viktigaste lärdomen från spelbranschen i millennieskiftet: Se till att du själv orkar. På den tiden trodde man att man var odödlig.
- Spelar: Jag har snöat in på datorspelet Civilization, som jag spelat ända sedan det kom ut. Men uppskattar också gamla hederliga brädspel, brukar spela Dungeons & Dragons tillsammans med ett gäng från Joensuu.
- Finlands spelindustri om fem år: Tror inte på ryktena om att den är överhettad. I dag sysselsätter spelindustrin 2 000 personer. Om fem år är vi uppe i 6 000 och den kan vara värd mellan fyra och fem miljarder euro.
- Tv-serier: Jag är helt fast i How I Met Your Mother. Family Guy är också bra.
- Bra ställen i Helsingfors: Praha, Villi Wäinö och Roskapankki i Berghäll där ”man slipper prata spel eller teknologi och i stället bara HIFK”.
- Vad hände sedan med Codetoys? Fick ett hit-spel, och det var Vem vill bli miljonär? Men redan innan it-bubblan sprack blev det avsevärt svårare att få finansiering. Redan 2003 samarbetsförhandlade man och minskade med hälften av personalen. Slutligen såldes företaget till Japan.