Han vill se en museihelhet i centrum
11 500 kvadratmeter. Ett kluster av museer mitt i stan. Amos Andersons chef Kai Kartio väntar nu på att få se det nya museet växa fram under jord.
Om Guggenheim-projektet blivit en seg mangling mellan Helsingfors, amerikanska intressen och så kallat vanligt folk tycks Konstsamfundets planer på ett museum ha förankrats utan någon större diskussion.
Men så är också finansieringsfrågan mindre komplicerad. Konstsamfundet ansvarar självt för både nybyggnaden, renoveringen av Glaspalatset och driften av det kommande museet.
Häromdagen klubbade staden enhälligt igenom att nya Amos Anderson får tomten där museet ska byggas under jord. Nu är det bara att sätta i gång.
Vi träffar Kai Kartio, museichef, vid gamla Amos Anderson på Georgsgatan.
Vad händer med det "gamla" museet?
– Amos Andersons gamla bostad och Kapellet kommer att finnas kvar som publika utrymmen. Men de nedre våningarna kommer att få nya verksamheter, säger Kartio.
Vi promenerar mot Glaspalatset och går in vid ingången till Bio Rex. Huset renoverades på nittiotalet och behöver inga stora grundreparationer.
– Renoveringen gjordes med stor pietet, så vi kommer att göra utvidgningen utan att göra våld på interiören. Det enda som egentligen är föråldrat är tekniken, säger Kartio.
Enligt Kartio konstaterade man utrymmesbristen redan 2011. Men då visste man ännu inte hur utvidgningen skulle se ut.
– När vi började titta på Glaspalatset insåg vi snabbt att vi hade varit tvungna att förstöra hela huset, så då kom vi på lösningen att placera det under jord.
Reagera snabbt
Ingången till museet kommer att bli vid Bio Rex, med en större foajé än i nuvarande form. Ungefär hälften av Glaspalatset kommer att reserveras för Amos Andersons museum, men själva konsten kommer att finnas i de nyschaktade underjordiska utrymmena.
Det har redan tidigare funnits stora planer för Glaspalatset men staden har aldrig rikt igt kommit till skott.
– Mediakeskus som driver verksamheten, och som är ett dotterbolag till Helsingfors stad, har ju haft många olika verksamheter i byggnaden. Men man har kanske inte alltid haft de resurser som man önskat, säger Kartio.
Den största delen av Glaspalatsets nuvarande verksamhet, bland annat restaurangen, kaféerna och de små affärslokalerna i gatuplanet, ska bli oförändrade. Bio Rex ansluts till det nya konstmuseet, men förblir också biograf.
– Framför allt ser jag potentialen i att vi har flera museer koncentrerade till samma kvarter. Det kommer att bli ett kluster där jag hoppas vi kan ha så mycket samarbete som möjligt.
När museiplaner diskuteras talar man sällan om innehåll. Men Kai Kartio har redan en vision om vad nya Amos Anderson ska visa. Han säger att Moderna museet i Stockholm alltid varit ett slags förebild.
– Tonvikten kommer att ligga på samtidskonst, men om Kiasma har de stora internationella och finländska samtidskonstnärerna så vill vi reagera snabbare och plocka upp konstnärer innan de slagit igenom. Många gör ju redan nu sin debut hos oss. Men jag tänker mig också en blandning av genrer – att vi också visar klassisk sekelskifteskonst och till och med arkeologi, precis som nu, säger han.