Ekotrenden är inte lika synlig i år
Allt fler finländare vill mätta magen med ekologisk mat. Medvetenheten syns också på julbordet. Dåliga ekonomiska tider syns ändå i köpbeteendet.
Försäljningen av ekologiska varor ökar hela tiden, fastän trenden planat ut jämfört med tidigare år. I fjol steg försäljningen med närmare en fjärdedel jämfört med året innan. Sämre ekonomiska tider märks i finländarnas matval i år.
– Priset kan leda till att man väljer ett annat alternativ än det ekologiska. Julen är ändå starkt matbetonad och jag hoppas att det finns ekologisk mat på många julbord, säger Pro Luomus verksamhetsledare Marja-Riitta Kottila.
Också Anna Alm som nyligen tagit över Mörby Gård i Pojo har märkt en förändring i kundernas köpbeteende under de senaste åren. Hon tror att det dels beror på svårare ekonomiska tider, men hon påpekar också att det är skillnad om man mäter förändringen i kilo eller pengar då man ser på statistiken. Mjölförsäljningen ökar, medan försäljningen av kött, som är mera lyxvara, hålls stabil.
– Fler och fler verkar få med ekologiskt i sin vardagsmat. Jag har märkt en skillnad i hur kunderna prioriterar, säger Alm.
Få ekojulgrisar att välja mellan
Den mest köpta ekologiska produkten är mjölk, som står för närmare en femtedel av den totala ekoförsäljningen. Till jul tror Kottila att nötter, torkad frukt, ägg, julöl och julskinka kommer att vara populära ekologiska alternativ. Om man vill ha en ekojulskinka är utbudet inte så brett.
– Det finns bara runt 12 ekologiska svingårdar i Finland, men de ökar hela tiden med några gårdar per år. Det tar tid för systemet att utvecklas. I och med att utbudet av ekologiskt foder ökar blir situationen hela tiden bättre, säger Kottila.
På Mörby Gårds årliga julmarknad såldes mjöl och nötkött från egen gård, men också ekologiskt svinkött från Munsala.
– Ekosvinköttet går bra åt till jul då det annars är så pass svårt att få tag på, säger Alm.Bakgrund
- Under 2012 såldes ekoprodukter för uppskattningsvis 202 miljoner euro, vilket är 24 procent mer än året innan.
- Mjölk är den mest sålda ekologiska produkten i Finland. Också frukt och grönsaker står för en stor del av försäljningen.
- Den ekologiska marknadsandelen var i fjol ungefär 1,6 procent.
- Kvinnor köper mer ekologiskt än män. De mest regelbundna ekoköparna är kvinnor i åldern 30-39 år.
-
I huvudstadsregionen köps mera ekologiskt än i andra delar av landet.
Källa: Pro Luomu ry.
Köper av hälsoskäl
Bredare utbud, nya produkter och mera information till konsumenterna skulle öka konkurrenskraften enligt Kottila.
– Vissa konsumenter är inte säkra på varför ekologiskt är bättre. Mera information och större inblick i produktionskedjan skulle kunna öka deras motivation att köpa bra mat, säger Kottila.
Alm har märkt att många köper ekologiskt av hälsoskäl och för att de anser att maten är renare. För henne är det främst i produktionsskedet som mervärdet kommer in.
– Vi använder naturens egna metoder och hjälper dem på traven i stället för att göra konstgjorda insatser. Kanske kunskapen om det skulle locka fler att köpa eko, säger Alm.
Hon tror också att större matsskandaler kan gynna ekologiskt och närproducerat.
– Hästköttskandalen fick människor att tänka på vad de äter och det märks ännu i dag, säger Alm.