Hamburgerchef: Måtta med allt
Kedjechefen för nyöppnade Burger King i Finland är själv en stor vän av hamburgare. Han rekommenderar ändå alla en mångsidig kost.
När hamburgerjätten Burger King marscherar in i Finland slår man hårt på trummorna.
– Det är inte ofta så här stora varumärken lanseras i Finland, säger kedjechef Mikko Mollberg till den samlade journalistkåren som bjudits in för att bekanta sig med affärsplanerna och hamburgertillredningen.
Burger King seglar in i kölvattnet av en annan amerikansk gigant: kafékedjan Starbucks öppnade på flygplatsen Helsingfors-Vanda i fjol och i november slog ett kafé upp dörrarna i Helsingfors centrum. Mollberg säger ändå att lanseringarna inte har något samband med varandra.
Restaurangen på Mannerheimvägen drivs av restaurangföretaget Restel genom ett master franchise-avtal och man satsar på snabb men övervägd expansion. Det är andra gången Burger King etablerar sig i Finland men på 1980-talet slutade verksamheten i sorti på grund av svag lönsamhet. Mollberg är övertygad om att historien inte kommer att upprepa sig.
– Då för trettio år sedan fanns det några futtiga hamburgerbarer och finländarna var inte vana vid snabbmat. Eller ens att äta ute i högre grad. I dag har McDonald’s och Hesburger kring 350–400 restauranger så snabbmaten är välbekant.
Han tror inte att den ökande vetskapen om hälsofrågor kommer att minska suget efter hamburgare, french fries och läskedrycker som ju är Burger Kings dragplåster.
– Men måtta med allt. Vad än man äter ska man tänka på att kosten bör vara mångsidig. Själv äter jag hamburgare så gott som varje dag, eller kanske inte varje dag. Ofta i alla fall.
Klara roller
Bland det högre chefskapet som svarade på frågor under lanseringen fanns förutom Mollberg även branschchefen Leena Turunen på Restel och José Cil, Burger Kings chef för Europa, Mellanöstern och Afrika. Turunen säger att man åtminstone inledningsvis kommer att köra med det internationella sortimentet men att det är möjligt att ansöka om att få göra lokalt anpassade hamburgare. En råg-Whopper till exempel är inte utesluten. Mollberg säger att biffköttet kommer från Österrike men att ungefär 30 procent av ingredienserna är inhemska.
Enligt José Cil har Burger King väckt stort intresse på de sociala medierna i Finland och att de även i fortsättningen kommer att ha en viktig roll i marknadsföringen. Han säger att tillredningssättet att grilla biffarna i stället för att steka dem skiljer sig från konkurrenterna och att personalen fått en diger utbildning. Det här låter intressant, så Hbl:s utsände frågar en av personalen hur biffarna ska grillas rätt. Men något överraskande blir svaret att det endast är cheferna som får komma med uttalanden och att det behövs tillstånd för att personalen ska få svara på frågor.
Hur smakar det då?
En alldeles pinfärsk Whopper ligger på bordet och en man från personalen kommer förbi och frågar om det också smakar med french fries. De är något tjockare än de två huvudkonkurrenternas och är knapriga på ytan och lite mjuka inuti. Själva hamburgaren är insvept i ett papper inne i sin förpackning. Tomaten, saltgurkan, salladen och löken känns fräscha och smakar bra ihop med ketchupen och den caesaraktiga såsen på den lite randiga grillbiffen.
Snabbmatskedjornas hamburgare är måhända inga stora gastronomiska upplevelser men de har sin plats och nu har finländarna ett alternativ till.