Nya biljettpriser spikades
I går blev det klart hur mycket resorna inom huvudstadsregionen kommer att kosta när kommungränserna ersätts med zongränser.
Styrelsen för Helsingforsregionens trafik HRT beslöt i går om principerna för biljettpriserna i samband med att de bågformade zonerna införs 2017. Inom ABC-området måste man köpa biljett för minst två zoner. För dem som gör korta resor över kommungränserna blir det billigare än i dag, medan de som bara reser inom den egna kommunen får betala mer.
Eftersom zonreformen sker först om några år är det förhållandet mellan priserna, inte de faktiska beloppen, som nu slagits fast (se grafiken).
– Priserna bestäms 2016 när vi har sett budgeten, säger HRT:s vd Suvi Rihtniemi.
I samband med reformen blir det möjligt att betala endast ett zontillägg om man till exempel har en periodbiljett för BC och gör en enkel resa till zon A. I dag betalar man samma pris för regionbiljetten trots att man har en periodbiljett.
Suvi Rihtniemi hoppas att den nya seniorbiljetten ska uppmuntra de äldre att röra sig utanför rusningstid. Över huvud taget tror hon att det nya systemet kommer att få fler att resa kollektivt.
– I synnerhet för dem som rör sig inom det stora BC-området blir det en märkbar skillnad. I dag kostar deras månadsbiljett över 90 euro, jämfört med 60 euro efter reformen.
- Barn mellan 7 och 17 år reser för halva priset. Det gör också studerande i åldern 18–29 som bor inom HRT:s område.
- Personer som fyllt 70 år och har sin hemkommun inom området kan köpa en värdebiljett, det vill säga en enkelbiljett som betalas med resekortet, för halva priset mellan klockan 9 och 14 alla dagar i veckan. I går beslöt styrelsen också att utreda om gränsen kan dras redan vid 68 år.
- Priserna för övriga rabattgrupper, till exempel funktionshindrade, ska nu utredas. Fribiljetterna ses också över.
Vad kommer de nya biljettpriserna att kosta kommunerna?
– Det blir dyrast för Esbo och Vanda, de får vardera skjuta till 7 miljoner mer per år än de gör nu. Helsingfors andel minskar med 1,2 miljoner.
Med tanke på dem som bor utanför zon D – är andra kommuner intresserade att gå med i samkommunen och därmed biljettsystemet?
– Vi har fört förhandlingar, men nu står allt stilla eftersom kommunerna har händerna fulla med kommunreformen. Om vi får en metropolförvaltning ingår HRT även i den.