Privatpersoner satsar på dyr reklamkampanj
En grupp privatpersoner lobbar mot stadens planer på att bygga ut skogsområden i Helsingfors. Det sker med en dyr reklamkampanj. – Det är verkligen exceptionellt. Det ska bli intressant att se vilken samhällsdiskussion som följer med kampanjen, säger stadssociologen Pasi Mäenpää.
Föreningen Pro Havsrastböle som protesterar mot stadens planer på att bygga nya bostäder i ett skogsområde i Havsrastböle fick oväntad draghjälp i går. Efter att Hbl skrev om planerna på nya bostäder i i Havsrastböle samt på Vårdö och Stensudden (Hbl 25.11) kontaktades tidningen av en privatperson som berättade att den planerade att anlita reklambyrån Bob the Robot Helsinki för att väcka diskussion om byggplanerna. Nu vill personen, som då berättade att motivet är en oro över att skogsområden försvinner, inte längre gå ut med sitt namn.
- På onsdag fattar Helsingforsfullmäktige beslut om delgeneralplanen för Havsrastböle. Planen är att röja undan skog och bygga 2 000 nya bostäder på området.
- Invånarna har lagt fram ett alternativt förslag där lika många bostäder ingår, men skogen bevaras. I stället skulle bostäderna byggas bland redan existerande bostäder i närheten.
- Föreningen Pro Havsrastböle har meddelat att man kommer att lämna in besvär om fullmäktige ger grönt ljus för planerna.
- På onsdag kulminerar kampanjen i en resultatsändning på sajten pientenmetsienystavat.fi där alla fullmäktigeledamöters namn publiceras under vem som är skogens ”förstörare och vem ”räddare”.
- Det är inte första gången Bob the Robot Helsinki är med och påverkar lokalpolitiken. 2004 drev reklambyrån igenom en kampanj som ledde till att babianerna fick fortsätta finnas kvar på Högholmen en lång tid.
Enligt vad Hbl erfar är personen mycket förmögen och står tillsammans med en grupp andra privatpersoner bakom annonskampanjen som körde i gång i går. I en helsidesannons i Hbl, Helsingin Sanomat och Metro ställdes frågan "Vem utplånar våra sista skogar?". Alla Helsingfors fullmäktigeledamöter porträtterades i annonsen. I dag körs reklamkampanjen också ut i flera radiokanaler inför morgondagens omröstning i fullmäktige om Havsrastböles öde.
Experter i branschen uppskattar att kampanjen kan ha kostat tiotusentals euro. Kampanjen har väckt en hel del spekulationer om vem som står bakom den. Jukka Kurttila, vd för Bob The Robot, agerar talesperson för den gruppen.
– Det har spekulerats om att aktivister skulle stå bakom kampanjen. Gruppen har inte ekonomiska intressen som motiv. Nu har debatten präglats av extremkapitalister, gryndare och skogstokar. Men 95 procent av befolkningen vågar inte delta i debatten av rädsla för att stämplas som representant för någon av ytterlighetsgrupperna.
Kurttila menar att politikerna måste tåla att stå för sina åsikter, även med bild och namn som i tidningsannonserna.
– Det är stor skillnad mellan privatpersoner och politiker. Efter val tenderar politikerna ofta att bli rätt anonyma och politiken drivs av partierna. Här är tanken att låta demokratin få ett ansikte också efter valet, att stadsborna minns de politiker som beslutar om stadsbilden och kan kontakta dem. Politikerna måste bära sitt ansvar, säger Kurttila.
"Visst luktar det"
Stadssociologen Pasi Mäenpää kommer inte på något motsvarande fall där privatpersoner skulle ha satsat stora pengar på reklamkampanjer för att påverka kommunalpolitiken.
– Kampanjen har propagandadrag och är ojust mot politikerna. Å andra sidan ska politikerna tåla kritik. I reklamen talas det om att utplåna skogen och man använder sig av starka överdrifter. Risken med pompösa superlativ och överdrivna sloganer är att man skjuter sig själv i foten och att marknadsföringen vänds mot aktörerna. Allt beror på vems parti medborgarna tar, säger Mäenpää.
Han tycker att kampanjen känns gammalmodig i och med att man numera ofta söker den här typen av uppmärksamhet i sociala medier.
– Stora pengar och stadsskogar – visst luktar det lite. Om ekonomiska intressen ligger bakom motiven är det verkligen snedvridet. Det märkliga är ändå att det ofta brukar vara välbeställda personer som argumenterar mot stadsplanering, men i Havsrastböle är det fråga om ett område där man vill bryta de socioekonomiska skillnaderna genom att bygga dyra bostäder i ett område där det bor låginkomstagare, säger Mäenpää.
Mäenpää anser att det är väldigt speciellt om det är någon med pengar som ligger bakom kampanjen.
– Det är exceptionellt och det ska bli intressant att se vilken diskussion som väcks och hur beslutsfattarna reagerar.
Fullmäktigeledamoten Björn Månsson (SFP) som röstar för att bygga nya bostäder i skogsområdet ställer sig kritisk till kampanjen.
– I annonsen pekas vi ut med namn och porträtt samtidigt som de som vill påverka oss vill förbli anonyma. Det är ganska fräckt!
Månsson tycker också att reklamtexten är överdriven.
– Det är inte frågan om att utplåna några sista stadsskogar. Endast 20 procent av udden i Havsrastböle skulle ju bebyggas. Frågan "Blir det parkeringsplatser och asfalt?" är höjden av överdrift.
De grönas Emma Kari som motsätter sig planerna att bygga ut skogsområdet och hellre vill se att invånarnas förslag går igenom tycker däremot att kampanjen är ett positivt inslag.
– Det är fint att folk gör en kampanj för något de anser är viktigt. Det är underligt om politiker motsätter sig kampanjen. Vi har ju tvärtom velat att invånarna tar en aktivare roll kring hur staden ska utvecklas. Exceptionellt många har i vilket fall som helst kontaktat oss med eget namn i Havsrastbölefrågan, säger Kari.