Drömmarnas webbtjänst tar form
Efter att Helsingfors i dag publicerade en förnyad version av stadens webbplats Hel.fi väntar sig chefredaktör Mika Lappalainen nu massiv respons från användarna. Serviceinriktad och responsiv är två av hans motton.
– Vi gör den här förändringen utifrån användarnas önskemål. Nuvarande Hel.fi är alldeles för massivt, all information finns visserligen där, men stadsborna har svårt att hitta vad de letar efter. De nya nätsidorna ska vara serviceinriktade, med nyheter och navigeringsverktyg på första sidan, säger Mika Lappalainen, chefredaktör för nätredaktionen vid Helsingfors stad.
Att uppdatera huvudstadens webbplats är ett massivt projekt som startades redan 2011 med frågeformulär om "drömmarnas webbtjänst". Hel.fi är en välbesökt sajt med 1,5 miljoner besök per månad. Läsarna hade mycket åsikter om vad som inte fungerar på Hel.fi som består av närmare 200 000 sidor.
– Nu lyfter vi fram tjänsterna till ingångssidan. Vi slopar de olika verkens egna ingångssidor, som många upplever som onödiga, och lyfter fram navigeringsverktyget, där läsarna snabbt hittar det de letar efter, berättar Lappalainen.
För sidornas grafiska formgivning står en grupp studerande vid konstindustriella högskolan, som grundat designbyrån Koro. De har byggt upp sajtens stomme, utvecklat navigeringsredskapet och tagit fotografierna, som är väldigt dominerande utan att ändå störa textläsningen. Koros designer och projektchef Kristjan Laansalu tände genast på idén att göra om hemstadens webbplats.
- Vanda.fi
- Vanda stad uppdaterade det tekniska webbverktyget 2011, nytt innehåll publiceras i september 2014. Vanda vill bygga upp sina sidor på samma sätt som Hel.fi.
- Päivi Rainio, kommunikationschef, leder nätredaktionen på åtta personer.
- Nya Vanda.fi ska innehålla info om stadens egna tjänster, privata aktörer och tredje sektorn. På servicekartan märks både stadens och privata tjänster ut.
- Mest söker Vandaborna information om hälsovården, som den egna hälsostationens mottagningstider. Tidvis är sidorna med lediga arbetsplatser välbesökta, liksom sidor om dagvård och simhallars öppettider.
- Grankulla.fi
- Grankulla stads nätsidor är informationsbetonade, det går att göra anmälningar till enstaka kurser. Informationssekreterare Markus Jansson funderar på vilka elektroniska tjänsterna staden ska utveckla.
- Grankulla.fi har tiotusentals besökare per månad. Folk söker info om beslutsfattandet, detaljplanen och aktuella händelser.
- Mest ger Grankullaborna respons via webben, de meddelar om hål i gatan eller ställer frågor. Staden svarar alla manuellt inom 24 timmar, en service som bara fungerar i en liten stad.
- Esbo.fi
- Esbo stad förnyade sina nätsidor Esbo.fi för ett par år sedan. Användarna tycker att sidorna är fräscha, men där finns för mycket information och strukturen kunde vara klarare.
- Allt material produceras av stadens anställda och koordineras av informationschef Virpi Pakkala. Producenterna är över 700. Staden köper endast en del bildmaterial och de engelskspråkiga översättningarna.
- Användarna söker efter adresser, öppettider och telefonnummer. Esboborna önskar att allt mera service finns på nätet, så att man inte behöver åka någonstans under en viss tid för att få sitt ärende skött.
- Staden har ett hundratal elektroniska tjänster under fliken Mitt Esbo. Flera tjänster utvecklas hela tiden, speciellt inom hälsovården.
– Staden gav oss fria händer att bygga upp sidorna från början. Största utmaningen var att skapa en sajt som alla kan använda, ingen grupp får lämnas utanför, säger Laansalu och är nöjd över slutresultatet, där den grafiska formgivningen stöder det högklassiga innehållet.
Allt finns på svenska
Innehållet på stadens webbplats kommer att vara helt nytt och finnas på tre språk.
– Allt skrivs om. När logiken bakom sidorna förändras måste innehållet också förnyas. Vi är ett team på 40–50 informatörer som producerar all text. Allting översätts också till svenska och engelska, säger Lappalainen.
Den version av webbplatsen som publiceras i dag är en betaversion som finns bara på finska. Den slutgiltiga produkten lanseras först när översättningarna är klara och Lappalainen är säker på att alla länkar fungerar som de ska.
– Vi siktar på februari 2014, mycket längre tid än så får det inte ta, för vi orkar inte upprätthålla två parallella sajter hur länge som helst.
Responsiv är ett ord som dyker upp titt som tätt när man pratar om webbsidor.
Också Helsingfors nya webbsidor ska vara responsiva. Vad betyder det?
– Sidorna ska fungera lika bra på dator, pekplatta och smarttelefon. Vi har jobbat mycket med just responsiviteten. Materialet på sidorna anpassar sig till apparatens form så att läsaren inte behöver skrolla i sidled, utan allt ordnar snyggt upp sig i höjdled.
Besökaren får också lära sig ett nytt sätt att navigera på Hel.fi, för backsteg går inte ett steg bakåt utan hoppar till startsidan.
– Lättast kommer man bakåt genom att klicka på rätt ord i den synliga sökvägen, den textrad uppe på sidan som visar var man befinner sig. Det här får vi säkert en del respons på, men jag hoppas folk lär sig använda verktyget, säger chefredaktör Lappalainen.