Grillföretagare bävar för nya regler
Helsingfors vill göra det lättare för småföretagare att börja med kioskverksamhet i staden, och föreslår många nya kioskplatser. Antti Virtapuro, företagare i femte led, förstår inte hur någon ska våga satsa.
Det finns många olika kiosker i Helsingfors. En del är kulturmärkta, vissa går att frakta bort, andra rullar varje kväll. Hittills har avtalen för verksamheten varit ännu mer brokiga än de yttre formerna. Varje företagare har gjort upp sitt eget kontrakt med staden utan att veta vilka villkor som gäller några kvarter borta.
Men snart är den tiden förbi. Byggnadskontoret har tagit fram ett förslag till kioskanvisningar som ska leda företagarna rätt, och nästa steg är att konkurrensutsätta alla grillkiosker nästa år. Året därpå står de traditionella kioskerna och glasskioskerna i tur.
– Det ska bli lättare för företagarna. Alla ska ha samma utgångspunkt, säger Pia Rantanen som är planeringsansvarig på byggnadskontoret.
Hon har sammanställt nuläget, invånarnas önskemål och konsulternas syn på var i staden en kiosk kan bära sig. Målet är ett mångsidigare kioskutbud än i dag.
– Det finns en efterfrågan på närproducerad och hälsosam mat, säger Rantanen som hoppas att Helsingfors på sikt får ett kioskliv som det i Stockholm eller Köpenhamn.
Läget avgör
Utöver de kioskplatser som Rantanen och hennes kolleger har prickat in på kartan över centrum hoppas man på kiosker längre bort från stadskärnan.
– Utanför centrum är det fritt fram för företagarna att föreslå platser. Det finns stor potential på många ställen.
Finns det många som drömmer om att bli kioskföretagare, Pia Rantanen?
– Det vet vi inte. Vi vet bara att platserna i centrum är eftertraktade och att många invånare hoppas få en kiosk till sitt bostadsområde.
Antti Virtapuro sysselsätter i dag fem personer med grillvagnen utanför järnvägsstationen. Den är öppen varje kväll, året om, och Virtapuro vet vad läget är värt.
– Om vi står hundra meter åt fel håll märks det genast i försäljningen.
Konkurrens skrämmer
Antti Virtapuros familj har varit inom branschen sedan 1920. Mycket har hänt sedan han tog över för femton år sedan.
– Förr fanns det en grillkiosk i varje hörn, säger Virtapuro som konkurrerar med nattöppna hamburgerrestauranger i centrum.
Men att få Burger King som granne oroar honom mindre än stadens nya kioskregler.
– De flesta företagare äger sina egna kiosker. Vad händer om man förlorar när platsen konkurrensutsätts? Vem vågar investera? Hittills har ställena konkurrensutsatts men det har alltid funnits en chans att förhandla.
Han tycker att staden i stället borde ta itu med den oreglerade försäljningen nattetid, och syftar på korvkärrorna.
– Om det blir en lång kö kan det plötsligt dyka upp en korvförsäljare längst bak. Det är orättvist, de betalar ingen hyra medan vi har många fasta kostnader. Problemet är inte nytt, men ingen gör något åt det. Polisen saknar resurser, och ingen annan tycks kunna sköta övervakningen.
Enligt Pia Rantanen är korvkärrorna inte aktuella i samband med kioskstrategin.
– Jag vet inte när de ska diskuteras. Men det skulle behövas spelregler för dem också.