Här finns morgondagens succéföretag
Det är förhoppningen om att hitta nya kunder, samarbetspartner och investerare som lockar hundratals tillväxtföretag till Slush i Kabelfabriken. – Vi har många idéer, men behöver pengar för att utveckla dem, säger Anna Aistrich på Meal Logger.
Finländska spelföretags framgångar är vida kända, men mycket är på gång också inom utvecklandet av hälsofrämjande tjänster. En åldrande befolkning och risken för nedskurna offentliga vårdmedel är en drivkraft i branschen. Heia Heia är ett av de nya finländska företag som visar upp sig på Slush. Heia Heia är en social motionstjänst som registrerar användarens prestationer i mobilen och delar dem med likasinnade. För privatpersoner är användningen gratis men Heia Heias affärsidé är att sälja tjänsten till företag som uppmuntrar personalen att använda den. Just nu har Heia Heia cirka 150 företagskunder, bland dem Pepsicola, Ericsson och Telia Sonera.
Företaget grundades 2009 och har i dag 10 anställda. Olli Oksanen, som är en av grundarna, är på Slush för att söka finansiering så att företaget kan växa snabbare.
– Hittills har vi vuxit med hundra procent per år. Med en större satsning på försäljning och marknadsföring kunde vi skala upp verksamheten rejält, men sådant kostar pengar, säger Oksanen.
Bättre matvanor
Meal Logger är en tjänst som hjälper folk att förbättra sina matvanor. Användaren registrerar sina måltider genom att fotografera dem med mobilkamera, och bygger på så sätt upp en matdagbok som gör det lätt att hålla koll på matvanorna. Via tjänsten kan användaren få individuell rådgivning av näringsexperter och läkare. Man kan också dela sina erfarenheter med andra som har samma mål.
– Idén är att folk ska stödja varandra, vilket alltid är viktigt när man försöker åstadkomma en förändring, säger Anna Aistrich på Meal Logger.
Meal Logger är resultatet av ett finländskt-amerikanskt samarbete. Företaget som grundades 2010 har 12 anställda. Huvudkontoret finns i Helsingfors men de flesta anställda jobbar i New York. I USA finns också de flesta användarna, cirka 50 000.
Företagets affärsidé är att sälja licenser till näringsterapeuter som använder Meal Logger i sitt jobb. För privatpersoner är tjänsten gratis.
Det är första gången Meal Logger är på Slush.
– I vårt skede av utvecklingen vore det viktigt att ha investerare för att växa, men även som rådgivare, säger utvecklaren Arto Ahonen.
– Vi har flera idéer till nya funktioner men behöver pengar för att utveckla dem, säger Anna Aistrich.
Ett måste för investerare
Investeraren Marc Biel från Creathor Venture i Hamburg, Tyskland är på Slush för andra gången. Han säger att Slush är ett måste-evenemang.
– Det här är rätta stället att träffa entreprenörer. Det finländska ingenjörskunnandet är på hög nivå och produkterna är bra. Om vi kan bidra med någonting på marknadsförings- och försäljningssidan blir kombinationen mycket fruktbar. Eftersom den finländska marknaden är så liten är det nyttigt för ett finländskt företag att samarbeta med en tysk riskkapitalplacerare.
Creathor Venture har tidigare investerat i ett finländskt företag och Biel säger att han under årets Slush redan har träffat flera intressanta bolag.
– Några av dem kommer vi definitivt att titta närmare på.
Synligt ryskt inslag
En stor del av årets deltagare kommer från Ryssland där Skolkovo är ett statligt stödprojekt för entreprenörer. Cirka tusen företag är involverade i projektet inom bland annat ICT, energieffektivitet, kärnenergi och rymdteknik. Dmitrij Lavrinov från företaget 3DOM är första gången på Slush. Han ska presentera sitt företag på en av scenerna för att den vägen väcka potentiella investerares uppmärksamhet.
– Så här långt är atmosfären fantastisk. Här finns både nya, intressanta företag och många gamla vänner, säger Lavrinov.