"Hela västmetron var ett stort misstag"
Alla Esbobor väntar inte på västmetron. Seppo Salo bävar för de stora förändringar i stadsbilden som den för med sig. – Vad är det för idé att först bygga en dyr metro och sedan nya dyra vägar och hus för att det behövs flera Esbobor för att göra metron lönsam, frågar sig Seppo Salo.
Metropol är knappast det första man tänker när man vandrar över Seppo Salos stora och lummiga gård ner till bryggan vid stranden av Hannusträsk. Han bor i centrala Esbo, en halv kilometer söder om Västerleden, mellan Esboviken och Ivisnäs. Den dag västmetron forsätter från Mattby västerut kommer Kaitans station att finnas på ett par hundra meters avstånd.
– Det var fel beslut att bygga ut metron till Esbo. Spårtrafik är bra, jag är för gröna lösningar. Men metron hör hemma i miljonstäder, Esbo består av stadscentra utspridda här och var. En snabbspårvagn skulle vara den optimala lösningen, den kunde gå mellan husen och alla skulle ha nära till hållplatserna, säger Seppo Salo.
Pensionären Salo har funderat på kollektivtrafik och stadsplanering i allmänhet och området Ivisnäs-Kaitans i synnerhet de senaste femton åren. Han är faktiskt så pass intresserad att han ställde upp på Centerns lista i kommunalvalet i de två senaste valen. Nu senast var han en röstmagnet i det egna bostadsområdet och nådde sitt mål, en plats i stadsplanerings- nämnden.
– Jag har lett Ivisnäs-Kaitans-föreningen i tio år. Jag förstår att det här området måste utvecklas, vi behöver mera barnfamiljer och elever till den nyrenoverade skolan. Här finns plats för 1 700 fler invånare, anser vi. Men i stadens färskaste planer för området finns bostäder för 6 000 nya invånare. Det blir för trångt, närmiljön försvinner.
Lantlig idyll
Runt Hannusträsk finns i dag 18 privata tomter, med strandbastur och enfamiljshus längre bort från stranden. I detaljplanen är området klassat som rekreationsområde och så kommer det att förbli.
– Det är viktigt att vi har natur och motionsplatser nära där folk bor. Söder om Västerleden är skogen kring Hannusträsk ett viktigt rekreationsområde och i framtiden kommer det säkert att ha flera användare än i dag, säger Markku Markkula, stadsplaneringsnämndens ordförande.
Seppo Salo är orolig för Hannusträskets framtid. Han har mardrömmar om skyskrapor i småhusstaden Esbo.
– Vyn över sjön har varit densamma sedan 1937. Om de planerade höghusen byggs vid Kaitans metrostation så syns de hit till sjön. Kulturlandskapet kommer att förstöras.
Markkula bekräftar att området där Kaitans metrostation byggs vid Ivisnäsvägen kommer att byggas tätt och högt. Så kommer att ske intill alla nya stationer.
Han försäkrar ändå att några nybyggen inte planeras helt intill träsket.
Bostäder i olika prisklasser
Men vem har råd att bo intill metrostationerna? undrar Seppo Salo. Tomtpriserna längs linjen har stigit och kvadratmeterpriset för de nya bostäderna verkar bli betydligt högre än vad genomsnitspriset för äldre bostäder i området är.
– Det är inte meningen att alla Esbobor ska bo helt intill stationerna. Bostadspriserna en bit längre bort från metron kommer knappast att stiga, och med den effektiva matartrafiken till metron som vi planerar så blir det lätt att ta sig fram kollektivt inom ett stort område runt metrolinjen, säger Esbos tekniska direktör Olavi Louko.
– Metron löser inte alla trafikproblem i Esbo. Till Helsingfors kommer man ganska lätt med buss längs Västerleden. Det verkliga problemet är tvärtrafiken, hur man tar sig härifrån norrut, till Esbo centrum. Där skulle snabbspårvägen ha varit lösningen. Jag hoppas att Esbo tänker om innan man fattar beslut om en fortsättning på metron. Det finns billigare alternativ för kollektivtrafiken, säger Seppo Salo.