Först till kvarn får billiga bussbiljetter
Lågprisbolagen säljer biljetter för en liten slant, vilket tvingar de övriga bussbolagen att se över sina priser. Det finns billiga bussbiljetter att få – om man använder nätet och är ute i god tid.
För en tid sedan kostade den långa bussresan från Kajanaland till Helsingfors henne tre euro. Den här gången har Terttu Grönqvist rest till huvudstaden från Åbo. Priset var 11 euro, vilket hon är riktigt nöjd med.
– Bussbiljetterna har blivit billigare. Konkurrensen har hårdnat sedan Onnibus kom in på marknaden, säger Grönqvist.
Vi träffar henne i Kampens terminal för fjärrbussar. Hon har nyss tagit Onnibus eftermiddagstur från Åbo och sitter med sitt bagage på perrongen. Sedan lågprisbolaget Onnibus inledde sin verksamhet 2012 har det blivit en hel del resor för hennes del.
– Jag är mycket nöjd med biljettutbudet just nu. Ibland köper jag en biljett till och med en månad i förväg, säger Grönqvist.
Det är just tidpunkten som är viktig om man vill få billiga biljetter. Sedan länge är finländarna vana vid att köpa flygbiljetter i god tid, men nu gäller samma sak även för bussar och tåg.
Onnibus har redan från starten kört med det konceptet: Medelpriset i sig är inte avsevärt lägre än hos andra bolag, men det finns alltid en del riktigt billiga biljetter att få. Priset varierar enligt efterfrågan och hur tidigt man bokar. Traditionellt har bussbolagen kört med en jämnare prissättning, där priset är ungefär lika oberoende av när och hur man köper biljetten.
- I framtiden konkurrensutsätts alltid avtalet för en busslinje som får statligt eller kommunalt stöd.
- Kollektivtrafiklagen trädde i kraft redan 2009. Nu kör bussbolagen med avtal för övergångsperioden. De avtalen löper ut från och med den 1 juli 2014 fram till 2019.
- Syftet med reformen är att öppna kollektivtrafikmarknaden, vilket varit EU:s mål.
- Linjer som inte får offentligt stöd är öppna för varje företag med de rätta tillstånden. Sådana linjer löper främst mellan större städer.
- På mindre orter är trafiken ofta beroende av statligt och kommunalt stöd. I dag har ibland samma bolag kört en linje i tiotals år. Med konkurrensutsättningen och kortare avtal i framtiden blir det mindre troligt.
Nu har stora bussbolag som Pohjolan Liikenne fått tänka om. Bussmarknaden förändras snabbt efter att en lagändring från 2009 stegvis träder i kraft.
– Medelpriset för biljetterna kommer att sjunka och de dyraste biljetterna kommer att falla bort, säger vd Heikki Alanko på Pohjolan Liikenne.
Enligt Alanko är den största skillnaden att man nu säljer fler biljetter via nätet. Många bussbolag erbjuder rabattbiljetter med priser som tävlar med Onnibus. De här biljetterna säljs endast på nätet och i ett begränsat antal.
Det är konsumenterna som gynnas av förändringen, tror Alanko. Speciellt om man kan vara flexibel med tiderna kan man hitta riktigt billiga biljetter. Billigast är resor mellan de stora städerna medan det är svårt att hitta rabattbiljetter till mindre orter (se grafiken).
Eftersom andra rabatter inte gäller för rabattbiljetterna kan de största vinnarna vara de som tidigare betalat fullt vuxenpris. Å andra sidan kan de som tillhör rabattgrupper som äldre eller studenter ofta var mer flexibla med tiderna och därför hitta billigare biljetter.
På Matkahuolto, som ansvarar för skötseln av busstationerna, tidtabellerna och försäljningen av biljetterna, betonar man också nätbiljetternas roll.
– I augusti satte vi nytt rekord då vi hade 1,5 miljoner besökare på vår webbplats, säger Jukka Ylitalo, chef för affärsverksamheten på Matkahuolto.
Ylitalo säger att speciellt rabattbiljetterna har varit en succé. Han tror att försäljningen av biljetterna på nätet kommer att tiodubblas på några år.
Också det statliga järnvägsbolaget VR har gett sig in i pristävlingen. På sin webbplats erbjuder man rabatterade höstbiljetter för åtta olika rutter, sju av dem med start eller slut i Helsingfors. Till Tammerfors eller Åbo kan man ta sig för 11 euro som billigast, men då måste man vara ute minst en vecka i förväg.
Krävande för de små
Bussbranschen genomgår stora förändringar. Större bolag, som till exempel Pohjolan Liikenne, har de senaste åren köpt upp mindre aktörer.
Men det finns fortfarande också många små bussbolag. Ett av dem som stretar på är Ampers Busstrafik i Västnyland.
– Det har blivit tuffare och oroligare. I dagens läge är det bara priset som gäller och inte kvaliteten, säger ägaren Johan Amper.
För att effektivast möjligt utnyttja det dussin bussar som bolaget har, kör Amper både linjetrafik och beställningstrafik. Abonnemangsverksamheten har blivit allt viktigare.
En osäkerhetsfaktor är enligt Amper att upphandlingsperioderna för till exempel skolskjutsarna i dag är för korta i förhållande till investeringskostnaderna.
– Det blir svårt att göra stora investeringar.
En ny buss betalar igen sig först efter flera år.
Nytt är också en lag som säger att linjer som får kommunalt eller statligt stöd alltid ska konkurrensutsättas.
Trafikverket och ett tjugotal kommuner håller på att utveckla ett nytt riksomfattande resekort för kollektivtrafiken, som ett konkurrerande system till Matkahuoltos. Det skulle ursprungligen införas sommaren 2014 men har nu skjutits upp.
Bussbolagen verkar inte helt förtjusta.
– Många tycker att Matkahuolto fungerar bra och förstår inte varför man behöver bygga ett system till, säger Mikko Saavola, projektchef på Bussförbundet.
På Amper säger Johan Amper att det blir ytterligare en investering för bussbolagen. För busslinjen Helsingfors–Hangö måste bolaget redan nu ha tre olika system: Helsingforsregionens trafiks, Matkahuoltos och dessutom VR:s.
Att utöver det ge kunderna möjlighet att köpa biljett med betalkort i bussen blir helt enkelt för dyrt, säger Amper.
– Då lönar det sig nästan hellre att låta någon åka snålskjuts ibland.