Öppna branscher gör läget nervöst
Kommunsektorn har kommit överens om det allmänna tjänste- och kollektivavtalet. Likaså har Skogsindustrin och Pappersförbundet skrivit på ett avtal. Men en hel del andra branscher är ännu öppna. Flyg- och transportbranschens kollektivavtal ger huvudbry.
En hektisk förhandlingsdag ledde till en hel mängd förhandlingsresultat. På kvällen hade över hälften av de 950 000 arbetstagare som hör till förbund, som har Finlands näringsliv EK som motpart, fått kollektivavtal.
Också kommunsektorns allmänna tjänste- och kollektivavtal roddes i land. Men det allmänna avtalet i kommunsektorn skrivs inte under förrän lärarna och läkarna når en överenskommelse. I fråga om det allmänna avtalet var det en avgörande faktor att arbetsgivarparten avstod från den så kallade krisklausulen. Krisklausulen skulle ha gjort det möjligt för kriskommuner att via lokala förhandlingar förhandla fram försämringar i de anställdas löner.
Ett av de viktiga genombrotten i gårdagens förhandlingar var Skogsindustrins överenskommelse med pappersfacket. Juha Vanhainen, ordförande för Skogsindustrin, var inte nöjd med avtalet.
– Vi hade hoppats få bättre möjligheter för att förhandla på lokal nivå. Men det blev inte så. Vi hade gärna förlängt arbetstiderna, säger Vanhainen. Enligt Skogsindustrin finns det en risk att avtalet leder till fler uppsägningar.
Pappersförbundets ordförande Petri Vanhala var för sin del nöjd. Arbetstagarparten hade motsatt sig förlängda arbetstider.
Enligt Minna Helle, som är chef för intressebevakningen på tjänstemannacentralen STTK, nåddes avtal i rask takt i går. Det är en positiv sak, men många branscher är ännu öppna.
– Vi hoppas och antar att sysselsättnings- och tillväxtavtalet kan skrivas under som överenskommet, på fredag eftermiddag. Förhandlingstiden är inte slut ännu, säger Minna Helle.
Enligt Helle var det svåra den här gången att mycket varierande branscher skulle verkställa en och samma löneförhöjningsmodell. Alla skulle hållas i ramen som gav 20 euro det första året.
De stora genombrotten fram till pressläggningen var Skogsindustrins avtal med Pappersförbundet och kommunsektorns genombrott. Men sysselsättnings- och tillväxtavtalet är en paketlösning. Det innebär att mer eller mindre alla branscher måste godkänna ramarna, annars går inte branscher som redan kommit överens med.
Fackcentralen FFC har ställt som villkor att Skogsindustrin skall vara med. Industrins tjänstemannafack Pro har krävt att hela transportbranschen, inklusive Finnair, skall vara med. Arbetsgivarparten, Finlands näringsliv EK, anser också att transportfacket inte får gå sin egen väg, utan bör lyda under det centrala avtalet.
Förhandlingarna mellan flygtjänstemännen, Finnairs tekniska personal och servicearbetsgivarna, Palta, återupptogs på eftermiddagen. Enligt fackförbundet Pros ordförande Antti Rinne har förhandlingarna försvårats av att arbetsgivarna, det vill säga Finnair, tog in sitt sparprogram på 60 miljoner euro i förhandlingarna. Enligt Rinne förväntar sig arbetstagarna att kollektivavtalsfrågan och sparprogrammet är två skilda saker. Förhandlingarna med Finnair fortsätter i dag på morgonen.
Förhandlingarna om de statsanställdas avtal återupptogs på torsdag kväll och parterna kom överens sent i natt.
Också handelsbranschen har fått ett avtal.
De fackliga centralorganisationerna har sina styrelsemöten klockan 14 i dag. Också Finlands Näringsliv EK:s styrelse möts. Två timmar senare borde alla parter träffas på Södra kajen 10. Då bedöms de senaste månadernas förhandlingsresultat. Avtalet träder i kraft om parterna bedömer att tillräckligt många branscher, förbund och arbetstagare står bakom avtalet.
Regeringen för sin del vill att alla centrala branscher och den offentliga sektorn är med bakom det centrala avtalet. Om tillräckligt många inte är med träder avtalet inte i kraft och regeringens andel av det centrala avtalet riskerar att inte förverkligas.
Artikeln har uppdaterats.