BMW-pengar till Merkels parti upprör
Tyskland vill vara föregångare inom klimatpolitik och ren energi, men inte på bekostnad av bilindustrin. BMW-ägarnas nya jättedonation har inget med saken att göra, säger mottagaren CDU.
– BMW har Merkel i fickan, säger Klaus Ernst, vänsterpartiet Die Linkes vicechef i förbundsdagen.
– Kanslern kan inte påverkas eller pressas med 690 000 euro, kontrar kollegan Michael Fuchs från kristdemokratiska CDU.
Det handlar om en donation från tre medlemmar i familjen Quandt, som äger nästan hälften av biltillverkaren BMW. Pengarna fick partiet i förra veckan – en olycklig tidpunkt med tanke på att miljöminister Peter Altmaier (CDU) bara några dagar senare stoppade en EU-kompromiss om utsläppsgränser för personbilar.
Det blev kritikstorm i oppositionen, men framför allt starten på en diskussion om politikens trovärdighet och hur stora donationer partier ska få ta emot.
- I fjol jobbade i medeltal 742 200 människor i bilindustrin.
- Tyska företag producerade 13,6 miljoner personbilar år 2012 och exporterade 76,6 procent.
- Med omkring 356 miljarder euro i omsättning var bilindustrin den viktigaste branschen också 2012.
- Trots den ekonomiska krisen i Europa ökar den tyska bilexporten, främst tack vare efterfrågan på stora lyxbilar i Asien och USA.
- Källor: Statista, Bundesministerium für Wirtschaft
Udden är inte riktad bara mot förbundskansler Angela Merkel, utan mot partifinansieringen i allmänhet.
Storleken förvånar
Kristdemokraterna är inte de enda som får donationer från bilindustrin och inte heller de enda som beaktar bilbolagens intressen. Redan SPD-kanslern Gerhard Schröder kallades "bilkanslern", och bara i fjol fick också Socialdemokraterna donationer på över 100 000 euro från både BMW och Mercedestillverkaren Daimler.
– Donationen i sig är inget ovanligt, men det är däremot storleken. Det är bra att den leder till en diskussion om partidonationer, säger statsvetaren Saskia Richter vid universitetet i Hildesheim.
Familjen Quandt försäkrar att beslutet om gåvan fattades redan i början av året, men att den betalades först nu för att familjen inte skulle blandas in i valkampen. Quandts har länge understött CDU med stora donationer, till exempel 450 000 euro år 2009. Och det oavsett om partiet varit i regering eller i opposition, påpekar CDU i ett pressmeddelande.
– Överlag företräder CDU och systerpartiet CSU ofta näringslivsvänliga positioner, och står säkerligen näringslivet närmare än till exempel SPD, säger Saskia Richter.
Hon påpekar att bilindustrin är mycket viktig för den tyska ekonomin, och att det är naturligt att en regering ser efter landets intressen.
Skyddar tyska bilar
Merkels regering har redan länge stretat emot EU-kompromissen som fastslår att nya bilars utsläpp 2020 i genomsnitt får vara högst 95 gram koldioxid per körd kilometer. Det här är mycket mindre än många av BMW:s, Audis och Daimlers modeller klarar, och Tyskland vill införa undantag som gynnar landets bilkoncerner. Redan i juni blandade sig Merkel personligen i saken och lycka- des få behandlingen uppskjuten.
I måndags fick miljöminister Altmaier löfte om att omförhandlingsmöjligheterna ska utredas.
– Det handlar om hur vi förbinder klimatskyddet med den nödvändiga flexibiliteten för att skydda bilindustrins konkurrenskraft i Europa, sade han till tv-kanalen ARD.