Esbo förändras när västmetron kommer
Förväntningarna är högt uppskruvade i Esbo. När Västmetron stannar i Mattby i januari 2016 krymper avståndet till huvudstaden till en kvart. Trafikförbindelser är viktiga men den stora frågan är om folk tar metron till eller från Esbo.
Esbo består av fem ungefär lika stora stadscentrum – Hagalund, Alberga, Mattby, Esboviken och Esbo centrum – med småhusområden runtomkring. En naturlig stadskärna saknas, nätverk och goda förbindelser är nyckelord som stadens beslutsfattare ofta använder. Hittills har Esboborna varit beroende av egen bil. Mycket ska förändras vid årsskiftet 2015–2016, då Västmetron sammanbinder Mattby och Hagalund med Helsingfors.
– Metron kommer att förändra Esbo mer än vi trodde. Marken kring metrolinjen är eftertraktad och priserna stiger. Områdena kring metron blir tätare, vi bygger högre, både bostäder, kontor och affärsutrymmen. Investerare har insett att det lönar sig att satsa på Esbo, säger tekniska direktören Olavi Louko.
Men varför skulle metron öka markens värde i Esbo? Så har det ju inte gått i östra Helsingfors, i exempelvis Gårdsbacka eller Mellungsbacka?
– Metrons motståndare var i tiderna rädda för att Esbo skulle förslummas om metron kommer hit. Situationen i dag är snarare den motsatta. Vi klarar inte av att placera sociala bostäder längs med metrolinjen, markpriset är för högt, kvadratmeterpriset för bostäderna skulle bli långt över 500 euro, vilket är gränsen, säger Louko.
– Hur uppskattat ett område är beror på många olika faktorer, metron är bara en av dem. Närheten till havet är en annan faktor. I Esbo kommer metron till gamla stadsdelar som har sin egen prägel. De kommer knappast att förändras så mycket, säger projektchef Ilkka Laine, som just nu planerar framtidens Östersundom.
– Metron för med sig både positivt och negativt. Området runt en metrostation upplevs ofta som otrygg och stökig, om den inte planeras rätt. Det gäller att inte skapa ställen där folk samlas och hänger utan något att göra, säger Mari Vaattovaara, professor i stadsgeografi vid Helsingfors universitet.
Att dra en metrolinje från Esbo till Helsingfors handlar om mer än att gräva en tunnel i marken. Man måste planera om stadens struktur, allt från cykelvägar och pendelparkeringsplatser till var olika former av service koncentreras.
– När de direkta busslinjerna till Helsingfors upphör kan de interna linjerna göras effektivare, sträckorna blir kortare och turerna kan köras oftare. Tanken är att allt flera Esbobor kan cykla till närmaste metrostation. Vi ritar in allt fler cykelvägar i detaljplanen, säger Louko.
När metron byggdes i Helsingfors på 1980-talet tänkte man inte på att göra alla stationer till naturliga mötesplatser för stadsborna.
– Runt metrostationerna måste det finnas service, både kommunal och kommersiell. Det här har vi aktivt betonat i planläggningen i östra Helsingfors först de senaste 15 åren. I Esbo har kollegerna tänkt på det från början, säger Kari Piimies, projektchef för detaljplaneringen i östra Helsingfors.
För att metron som investering ska bli lönsam nån dag behövs mera passagerare. I detaljplanerna för alla sex metrostationerna i Esbo finns bostadshus inritade, mest höghus.
– Bostadsområdena kring metrolinjen måste byggas tätt. Esbo kunde ta modell från Holland eller tyska München, där har man lyckats bygga väldigt täta men ändå mångsidiga småhusområden, säger Vaattovaara.
I Mattby byggs just nu höghus ganska tätt, högt och nära den kommande metrostationen.
– Risken finns att Esbo bygger likadana höghus längs hela metrolinjen och att dessa höghusområden om några årtionden upplevs som tråkiga och enformiga, säger Vaattovaara.
Hagalund har de senaste åren levt i skuggan av Alberga och Sello, dit både butiker och kunder verkar ha flyttat. För Hagalund kan metron bli den vitaminspruta som behövs för att liva upp stadsdelen.
– Folk kommer inte enbart med metro, de åker också bort med den. Risken finns att Esboborna väljer att åka förbi Hagalund rakt till Helsingfors när det alternativet blir snabbt och smidigt, påminner Mari Vaattovaara.
I dagens Hbl kan du se hur Västmetron ser ut station för station.